Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
amandaLoksele

SKa köpa loksele till min häst. Har tittat runt lite men har inte hittat nån butik som säljer loksele. tittar säkert på helt fel ställe, typiskt mig isåfall.. Men vart kan man hitta lokselar? Har hittat en begagnad för 1500 och hon bor i närheten av  mig, men har aldrig ägt en loksele, vet knappt hur dom ser ut så jag tänkte jämföra priser. 1500 för en begagnad loksele som för mig ser helt okej ut, väldigt fin faktiskt, är det dyrt eller billigt eller rimligt pris?  
2010-07-08 11:46:28
FörfattareSvarDatum
amanda Sv: Loksele

Hur vet man att en loksele passar just min häst? det är en större fjording på 145 av den nätta typen.. eller ja, mellantypen, ej grov, ej nätt. Har hästen med pappa men han kan inte heller sånt där så är det nån som vet hur man vet att en loksele pas sar?  
2010-07-08 14:41:08
kallblod Sv: Loksele

Jag tycker att det låter bra att du är inne på en loksele till din Fjording, de passar oftast bra, när man hittat en lagom stor sele.

Men om du och din pappa inte kan så mycket, så kanske ni skulle försöka hita någon som kör med (bruks)häst i er n ärhet, som kan hjälpa er i början. Det är svårt att förklara hur man anpassar och ställer in selen på ett forum.
Ett par böcker som är bra att ha är "Hästmannaskap och Körning" av Hans Sidbäck, och "Körning" av Anders Eriksson.

Via föreningar  som Föreningen Nordsvenska Hästen, Svenska Fjordhästföreningen, Ardennerklubben eller Körklubbar, Kusksällskap, så bör det gå att hitta någon nära er som kan hjälpa er med att hitta och anpassa sele, och även att hitta en körkurs eller körlärare...  Googla lite med olika parametrar, och var inte rädd att ringa upp. Har dom inte tid, så vet dom någon annan... 

Det finns i grunden tre typer av lokselar:
* Lätta finselar med nätta lokor med ganska tunna bossor, och en läderdäckel av verierande  typ. Sådana nytillverkas vad jag vet inte idag, men finns på begagnat marknaden ibland. Fungerar vid körning med t.ex. lätta vagnar/rockards. 
* Nya eller begagnade selar med lite kraftigare lokor och bossor, och läderdäckel av ibland mjuk typ elle r av styvare typ. Är ganska vanliga på begagnat marknade och finns även nya hos t.ex. Börjes, Drive-out m.fl. företag. "Masstillverkas" av ITE och Knights bl.a. Användbara till vagnskörning, men inte arbetskörning.
* Arbetslokselar med kraftigare  lokor, bossor i olika utföranden, samt med bågdäckel. Kallas ofta "Armeselar". Nytillverkas av Tärnsjö respektive Svenljunga sadelmakeri m.fl. Används förutom till olika slags vagnskörning till arbetskörning i skogen eller jordbruket. Det är direkt  olämpligt att använda de lättare lokselarna till arbetskörning för hästens skull.

Beroende på vilken körning man tänker ägna sig åt, så måste man först ha tänkt igenom det, innan man vet vilken typ av loksele det är lämpligt att leta efter.
Ska  man köra med moderna åkvagnar, så behöver man dessutom i regel komplettera selen med höga skakelfästen, och en baksele krävs till många sorters körning.

Storleksmässigt så är Lokselar väldigt inställningsbara, och till en Fjording som din så bör e n loksele som använts till liten Nordsvensk, Fjording, Kallblodstravare eller liknande fungera. Det bästa är om du kan hitta en sele där draglädren är ställbara. 

Och så gäller det att lädret är friskt, sprickbildning i lädret är en potentiell far a... Det ska alltid finnas två gjordar på selen, en bukgjord och en däckelgjord.

Men det viktigaste innan du köper sele, är att fundera över "vilken typ av körning". Tänker du dig att dra hem ved, sladda ridbanan, harva potatislandet med hästen,  så är det en sele med bågdäckel du ska söka efter....

Fråga gärna mera om jag varit otydlig!   
2010-07-08 16:15:50

Okej. tack kallblod =) Jag har tänkt precis som du nämnde nedan, sladda ridbanan, dra ved m.m. Har även tänkt detta till ena shettisen hemma, har två stycken men den andra är inte inkörd och är livrädd för allt som har med kärror att göra. Ved har ja g tänkt till shettisen och det tyngre sakerna, paddocken och hjälpa till på vintern har jag tänkt till fjordingen. Så då är det alltså med bågdäckel jag ska ha. Får verkligen läsa mig till detta innan jag börjar leta känner jag för just nu är det väl digt rörigt i knoppen hehe =)
Men av dom tre grundselarna du nämnde i mitten, vilken av dom är det jag ska ha isåfall om det är sån lättare arbetning? Ska skaffa lokselar till både fjordingen och den ena shettisen för har just nu en billig skit som  jag enbart tömkör i.

Får försöka ta kontakt med någon som kan hjälpa mig. Enda nackdelen är att det är bara jag i mitt område som har hästar. Sedan är det på andra sidan stan och där känner jag absolut ingen =/ Men jag får helt enkelt ta modet ti ll mig och fråga runt, man måste ju få napp nångång för i vintras va de ett helvete med bilar som fastna och kunde inte gå i paddocken så då är fjordingen perfekt för detta tycker jag, men nu kommer det väl ingen sån vinter igen bara för de hehe.
ta ck så jättemycket och jag kommer verkligen höra av mig igen om jag behöver hjälp =)  
2010-07-08 16:40:32
OstbdQCemAHM Sv: Loksele

lHxX2v  hjjhkrdcusmr, [url=http://oeibirystsef.com/]oeibirystsef[/url], [link=http://ksotzrmewytt.com/]ksotzrmewytt[/link], http://epnwvjmtgbwr.com/ 
2010-07-19 17:49:11

Du bör leta efter en sele med bågdäckel till Fjordingen.

Till Shettis finns nästan inte bågdäckel, utan sök efter en sele med en bra, rejäl däckel, och det där med 2 gjordar, saknas iblnad på just Shettis-selar.  
2010-07-19 19:34:54

Ringde på en loksele till shettisen som jag sett här på hastnet och den va jättefin, beige och två gjordar, dock inte reglerbara läder men de kan man ju ordna. Men då blev den såld igår till nån annan tjej, oxå i värmland hehe :P kanske får låna om h on bor i närheten hehe =) Men man får leta vidare helt enkelt. såg en till fjordigen oxå men den såg så vek ut. det är svårt att hitta bra lokselar på marknaden om man inte vill lämna in dom och ändå betala nypris =/  
2010-07-20 09:17:35

Jag tror jag vet vilken sele du menar... Det var en bra Shettissele, och det blir nog jättebra om du hittar en ungefär lika väl sydd.

De flesta lokselar man ser på annonser, i synnerhet i "cob"-storlek, är ju dom där som man insett inte funkar f ör det man vill göra, dvs med mjuka veka däcklar, ej ställbara dragläder, en och annan rem som borde bytas. Kör man vagn, så kanske man skaffar en bra bröstsele istället, kör man mer bruks, så skaffar man en bättre loksele. Utbudet är klart större på  på selar i storlek för Nordsvensk. Men även där är de flesta selarna renoveringsobjekt, eller av den vekare typen.
Jag har en sele i Nordsvensk storlek ("Tranemo sele") som jag ska sälja, eftersom jag låtit renovera en annan sele, vars typ på lok or och bossor jag föredrar till en av mina hästar. Om din Fjording är kring 150 i mankhöjd, så kan den passa. Men den är helt i sin ordning, och är då inte jättebillig.     
2010-07-20 13:25:24
Kallblod Sv: Loksele

Såg just att du skrivit att Fjordingen är kring 145, och då kan jag inte lova att den passar. Synd att du bor så långt borta, så att man inte kan prova så enkelt.  
2010-07-20 13:27:19
sandra Sv: Loksele

Amanda: hej, du får ursäkta, men jag tror det var jag som "snodde" din sele i sista sekund. Den var beige och satt på en shettisskäck på annonsen? Rådfrågade kallblod innan jag köpte den då jag själv inte kan nånting om lokselar. Men hoppas du hitt ar nån som är lika bra! Lycka till i sökandet =)

2010-07-20 14:43:37

Sandra. uuu din tjuv! haha :P nedå, den såg ju riktigt bra ut så förstår att du ville ha den, synd bara att jag inte hann före ;) Hur stor shettis har du? 

Kallblod: Okej de va ju synd att den kanske inte passar =/ Du har inte mer hehe. Ja de är j u synd, men du bor jättelångt från värmland eller? Får försöka kolla lite mer. Nya är ju så dyra så ville ha en begagnad, men dom som ligger på marknaden nu är ju renoveringsobjekt o då är man ju ändå uppe i samma pris om man ska behöva lämna in den  för reparering.   
2010-07-20 14:57:25
sandra Sv: Loksele

hehe sorry :P Min är knappa metern. har inte slutmätt han, men han är nog mellan 98-100 cm tror ja.  
2010-07-20 15:28:54

Bor i Västra Sörmland. Så det är ju inte lika långt som till Norrbotten eller så. Det beror ju också på vilken del av Värmland du bor i. Det ligger ju några stora sjöar mitt i Sverige, som man ibland måste runda för att ta sig dit man ska...
Jag har  inte någon resa västerut inplanerad i sommar. Om du kan ta dig hit, medförande mått på hästen, så kan du titta på selen. Måttschema för lokselar finns på Tärnsjös hemsida (eller har funnits i varje fall).

Det verkar ju dumt att skicka den för en  ändå ganska stor summa, och riskera att behöva skicka tillbaka den...  
2010-07-20 22:24:00

bor i Karlstad i värmland så i mitten hehe :P Kan ju fråga pappa ifall han tycker det är okej, kan ju kanske ta med mig hästen?  
2010-07-21 09:43:26
anna-karin Sv: Loksele

Jag letar sele till mitt grova ardenner sto som jag precis skaffat mig.
Hon är 165 i manken och ganska fet just nu så jag har mycke att ta tag i nu när hon ska bantas. men ett stort problem är att hitta sele. 
Har någon nån begagnad loksele. 
Hon  ska få dra vagn och gå i skogen och hjälpa till med det mesta. 
jag bor i värmland.   
2010-07-22 13:59:06
Kallblod Sv: Loksele

Kommer att ha en st loksele med bågdäckel och ställbara dragläder "över" inom ett par dagar. I storlek för normalstor Nordsvensk Brukshäst. Senaste häst som använde den var 150 cm hög, och normalgrov. Inget fel alls på selen, men jag "uppgraderar " till en ännu bättre med bl.a. Idealbossa istället för bossor och nackstycke. Priset tar vi via mail.

skriv ett mail!

e-post collblod@hotmail.se  
2010-07-22 14:22:15
nn Sv: Loksele

Har sprungit en massa på Börjes i Tingsryd och de har de billigaste hästgrejerna jag sett. En loka där kostar över 4000 men då ingår bakselen. Så om det är en BRA begagnad loka för 1500 så tycker jag inte det var så himskans dyrt. 
2010-07-22 19:26:31

till nn: Börjes har så vitt jag vet endast typ ITE lokselar, har aldrig besökt dom, men i katalogen eller på Internet finns endast den typen på loksele. Dom är inget att använda för arbete typ i skogen, eller jordbrukskörning, dom har t.ex. inte bågd äckel, och bakselen är av enklare typ. Dom fungerar däremot helt OK för att dra vagn med eller liknande.
Har man jättetur, så kanske man kan hitta en loksele begagnad, som inte behöver skickas till selmakaren innan användning. Men sällan för så lite  som 1500, och då har den antagligen läderdäckel, och saknar baksele.    
2010-07-22 20:03:22
nn Sv: Loksele

mm fast man ser ju vad selen har (om den beskrivs väl eller finns på bild) o ibland har man ju tur! o hittar man en bra sele "fram" för det priset o man måste fixa baksele så är det ju inte hela världen heller. :)

tror du har rätt om börjes de h ar nog inte däckelbåge... (tänker lite)  
2010-07-22 22:24:21
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.