Ridsport
|
Trav
|
Skötsel och vård
|
Foder och vitaminer
|
Stall och byggnader
|
Efterlyses
|
Övrigt
Sök i forumet:
Alla
Ridsport
Trav
Skötsel och vård
Foder och vitaminer
Stall och byggnader
Efterlyses
Övrigt
Hem
>
Efterlyses
Nytt ämne
Skriv svar
Författare
Fråga
Datum
wl
Till Frågvis, Sandra m.f.
Nu är jag hemkommen från kliniken och det gick inte så bra som jag hoppades, hon var mindre halt men får fortfarande inte rida eller gå med henne längre stunder. På ultraljudet syntes ingen större skillnad och vetrinären tyckte att förbättringen gick långsam. Så nu står jag i valet att ge henne något medel i 2 månader och låta henne ha det tråkigt i hagen och se hur det blir av det eller avliva henne snarast.
2010-07-09 17:43:50
Författare
Svar
Datum
Ylva
Sv: Till Frågvis, Sandra m.f.
Usch! Stackare, skickar en styrkekram till dej och en krya på dej klapp till din häst!
2010-07-09 17:53:49
wl
tack! det behövs verkligen. det är så svårt att veta vad jag ska göra, hon lider inte men tycker inte det är kul att bara gå små promenader-hon vill springa! skulle det bli bra vet jag inte hur bra och då måste hon kanske ändå avlivas.
2010-07-09 18:26:25
kallblod
Usch så jobbigt...
Har varit med om liknande (fast i "mitt" fall, så fick vi aldrig någon tydlig diagnos), man tror, och hoppas, men till slut får man ge upp.
Och det är OK att ge upp, om man försökt så mycket som du gjort. Är det så att det kanske kan bli bra om du bara "ställer av" hästen i halvår eller så? Bara låter den gå i hagen och skrota? Eller har hästen ont?
2010-07-09 18:29:31
wl
kallblod: det är ingen som vet om hon blir bra, vi har försökt med back on track, magnetpaddar, specialörter både inväretes och på benet som liniment, gått våra små promenader och haft liten hage. hon var i specialstall med vibratonsgolv/laser en mån ad. enligt studier på vibrationsgolvet kunde vet se skillnad på en travare med senskada att dte var skillnad efetr 2 ggr på golvet-min stod på golvet ca 2 gånger varje dag i en månad utom helgerna. hon har inte ont av att bara gå i hage men hon trivs inte att bara gå i hagen-hon blir rastlös och jag märker att hon vill så mkt mer.
2010-07-09 18:39:25
wl
ger jag upp känns det som om jag sviker henne.
2010-07-09 18:39:46
Marica
Du sviker inte henne genom att ge upp, du visar att du respekterar henne och vill hennes bästa.
2010-07-09 19:35:09
wl
Marica: egentligen vet jag det, men det är så svårt. Hde hon tydligt visat att hon led ex vägrade äta och hade väldigt ont hade valet varit lätt.
2010-07-09 19:44:15
Nettan
Har du provat ljusterapi?Vet ett par som fått jättefina resultat med det.Googla Pharmalight(tror att det stavas så)
2010-07-09 21:49:24
Epona
Känner med dig wl o ditt svåra beslut. Jag vet själv hur det är att ta såna där beslut, det är bara ångest o oro, skitjobbigt :( Om jag vore du så skulle jag nog ändå ge henne de där två månaderna, har hon inte väldigt ont så kan hon få två månader a tt skrota o så får du se sen. Hade en senskada på min häst för många år sedan. Tog nog ett halvår innan hon var helt ohalt men hon blev helt bra även om senan är tjockare än normalt.
Om du ger henne de där två månaderna så kanske du, om du är osä ker på om du gör rätt i att låta henne somna in nu, undviker du att du i framtiden skulle ångra dig. Risken finns ju att du alltid kommer att undra om du gjort rätt eller inte, om du tar bort henne i ett tidigt skede innan du definitivt vet att det i nte kommer att fungera. Men om du väljer att ta bort henne nu så tycker jag inte att du gör fel, jag vill bara att du aldrig ska behöva ångra ngt. Jag fick ta bort en katt för många år sedan, då kändes det rätt men i efterhand undrar jag om det inte hade gått att få honom frisk iallafall. Den tanken är svår att försonas med.
Men hur du än väljer så stöttar jag dig i ditt beslut. Vad säger veterinären?
2010-07-09 21:50:52
wl
epona: även om hon blir bra och kan ridas försiktigt så kmr hon nog inte hålla för det hon älskar, alltså dra om fullblod i galopp, ha kapplöpning mot allt som hon ser ex moppar,mig. aldrig mer hoppa i skogen, gå på upptäcktsfärd eller tävla på en öp pen äng. vi har redan lagt ner 11 000kr på detta och någonstans får dte vara nog när skillnaden är knapp-hon svarar inte ordentligt på någon behandling. jag är rädd för att ångra mig efteråt varför jag tog bort henne men dte är värre om hon läker en del och inte kan användas normalt då hon har gått och lidit i hagen i extra månader då hon tkr det är tråkigt att bara stå.
vetrinär sa att hennes läkning gick långsamt och hon var mindre halt, dock långt ifrån haltfri och att hon iaf funkar som grä sklippare. jag tolkar inte dte som någon god prognos när vetrinär säger att hon funkar som gräsklippare ialla fall.
2010-07-09 22:18:58
wl
nettan: nej tyvärr inte, har som sagt redan lagt 11 000kr och inte sett så bra resultat på sådant som borde ha gett bra resultat efter 2 användningar.
2010-07-09 22:29:39
Marica
Jag förstår dig och att du har jättejobbigt. Hade jag varit du hade jag tagit bort henne, men också mycket för min egen skull. För att slippa bekymmra mig hur hon egentligen har det varje dag. Men som sagt det är ju du och ditt beslut.
Jag har ta git bort en häst, som hade fång och kunde bli bra. Men jag ångrar inte en sekund att jag tog bort henne. Visst saknar jag henne grymt, men i det fallet så led hon så det var ett lättare beslut. Men som i ditt fall när du inte vet hur hon känner först år jag att det är jobbigt.
Säg ett datum. Tex om en månad, blir hon inte bättre får hon somna, blir hon bättre kanske skjuta upp beslutet två veckor. Det är väl det jag skulle ha gjort.
Men som du skriver även om hon blir bra kommer hon inte va ra så hållbar som ni båda önskar. Kan du nöja dig med det om du ser att det funkar för hästen givetvis
2010-07-09 22:45:31
sandra
Har inte läst allas inlägg. Men förstår hur du känner wl, har varit i samma sits med mina.. känner ångest varje dag för att jag inte kunde göra nånting åt dom, dom fick en sjukdom som man inte kunde bota av de där jävla fästingarna!!
Blir alldeles gråtfärdig! Det som såg så lovande ut, eller ja bättre ut iaf, vilken smäll på käften =( Känner verkligen med dig och kunde jag skulle jag gett dig en stor kram! Har du bestämt dig för hur du ska göra? Det är ett skitsvårt val och man måste vara säk er annars så ångrar man sig så djupt så de går inte att beskriva.
2010-07-09 22:54:34
wl
marica: jag skulle nöja mig om hon funkar till lugnare vanlig ridning/körning. men att aldrig mer få uppleva hennes glada bockningar när man drar fram över snötäckt äng med nysnö som far krig benen och man känner hennes livsglädje eller ser hur glad hon är när hon får undersöka nya vägar i skogen som hon älskar och känner sig så stolt över. eller leka fältävlandshäst och hoppa sina tigersprång över 70cm höga rishinder och hon låtsas att det är på liv och död.det skulle jag nog inte stå ut att le va utan.
2010-07-09 22:55:25
wl
sandra:jag är till 90% säker på avlivning, det med pharmalight verkade intressant men hon har inte svarat på dem andra behandlingarna så chansen är inte så stor att hon svarar på det heller-dessutom har vi redan lagt ut så mkt pengar på henne. för he nnes eget bästa så kmr hon till största chans avlivas.
2010-07-09 22:59:32
Frågvis
Alltså är det vekligen sant wl jag läste ditt inlägg flera gånger =( Vet knappt vad jag ska skriva för andra har redan skrivit så som jag också känner och tycker.Jag håller med sandra till fullo i dom fyra sista raderna hon skriver. förstår också at t det är jätte jobbigt men har själv inte varit med om detta. Gör inget förhastat nu wl det ångrar man alltid. vi är många som lider med dig. Har du bara två månader på dig att bestämma dig???=( kram till dig!!!
2010-07-09 23:08:20
Frågvis
Kan du inte sälja henne som sällskapshäst till någon som kanske har en häst som behöver sällskap?
2010-07-09 23:11:51
wl
frågvis: nej jag har inte 2 månader på mig att bestämma mig men jag har köpt något tillskott som tar ca 2 månader på sig att verka. jag vill inte göra något förhastat men jag måste se till hennes bästa också, inte så kul för henne att asas runt till olika platser för att prova den ena behandlingen efter den andra och inget hjäper-hade skadan suttit i ett framben hade prognosen varit bättre men nu sitter dte tyvärr i ett bakben. desutom att hon nog aldrig kommer få uppleva dte hon älskar igen.kra m
2010-07-09 23:15:02
wl
frågvis: hon är aggressiv mot andra hästar och trivs bäst i ett hörn för sig själv. dessutom trivs hon inte med att bara stå.
2010-07-09 23:16:06
Emma
Asså Uch vad jobbigt du måste ha det nu, jag lider med dig,blir gråt färdig när jag läser detta,hur gammal är dig häst? Och vad är det som har nämt med henne? Vet bara att hon har en senskada. Ja vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort om jag var i din situation.
2010-07-09 23:36:33
wl
emma: lätt är det inte=( hon är 14 år. hon har prox gaffelbandsdesmit, en senskada i bakbenet. hon gick omkull i hagen i höstas och var inget fel på henne efter det men antar att det sedan under lång tid har utvecklats till senskadan då hon inte visa r när hon har ont direkt utan då har dte gått långt så har vi inte märkt något tidigare. dessutom är benet helt rent utan svullnader, värme eller smärta som har bidragit till att vi inte upptäckt det. ca 30% av senan är förstörd.
2010-07-09 23:42:11
Frågvis
Jaha gillar hon inte andra hästar så går det ju inte. vi är nog många som önskar att vi kunde göra någonting för att hjälpa dig för att slippa ta det hemska beslutet.usch allt måste tråkigt nu. Men det är bara du som kan bestämma hur du ska göra. kra m till dig wl och pållen såklart.
2010-07-10 00:34:48
wl
Hon kommer få 2 månader på sig att läka utan hjälpmedel förutom det nya tillskottet jag köpte till henne, läker hon inte mer eller endast lite kommer hon tas bort. Tack alla som stöttat oss!!
2010-07-10 09:57:44
Epona
Tror du gör helt rätt i att ändå ge henne dessa två månader, inte minst för din egen skull. Två månader hit eller dit spelar ju ingen roll så länge som hon inte lider svårt o du är ju inte oschysst mot henne bara för att du drar ut på det om det blir avlivning senare.
En sak jag slås av när jag läser dina inlägg, o jag ber om ursäkt om jag har fel men jag får en känsla o jag ska försöka beskriva det så bra jag kan ifall det är ngt du självt inte insett (jag hoppas du inte tar illa upp). Jo, jag får känslan av att du sörjer den häst hon har varit, den här livsglada energiska lilla tigerhästen o du sörjer det du kanske inte får uppleva tillsammans med henne igen, de här fantastiska ridturerna med hopp i skogen, galopprace etc. Du är ledse n över att det antagligen är helt slut o detta gör dig (förlåt nu) lite blind. Du tror att din häst kommer sakna detta på samma sätt som du, att hon är ledsen över att inte kommer kunna klara av allt det roliga. Men jag tror, o är ganska säker på att djur inte är sentimentala som vi är. Läste tex om en hund som blev blind men han accepterade detta o var lika glad som vanligt, kunde springa runt o leka i de miljöer som han var van vid. En annan sak är ju om din häst skulle tappa livsgnistan, titt a på henne kritisk, är hon en olycklig häst, petar hon i gräset bara eller blir hon glad när du kommer till hagen o stallet? Vad jag vill säga är att man alltid ska försöka undvika att överföra sina egna känslor på djuren, de upplever inte saker o ti ng som vi. Nu menar jag dock inte att du gör det.
Men jag förstår att du saknar det som varit. Det gör jag med min gamla häst. Alla de där härliga långturerna vi gjorde, hindrena jag byggde i skogen o som vi hoppade. Nu blir det lugna promenader p ga av hennes ålder men samtidigt har det sin charm o sin glädje, var sak har sin tid liksom. Kan det vara så att din häst faktiskt kommer finna sig i sin nya situation med ett mindre aktivt liv o kan vara så glad som hon brukar? För de flesta djur så tror jag det, de anpassar sig o lever i nuet.
Jag håller iallafall tummarna att det kommer gå bra o att när du väl måste fatta ett beslut så är det enkelt o självklart. Kram till dig o ditt sto!
2010-07-10 15:35:14
wl
epona:jag vet att det verkar så, det jag kommer sakna är livsglädjen i henne när hon får göra allt detta hon älskar så mycket om hon aldrig kommer kunna göra det igen då jag vet hur mkt det betyder för henne. det är skillnad om hon hade varit runt 25 då är det ju ändå dags att ta det lite lugnare men nu är hon bara 14. jag märker på henne bara när vi är ute och går våra smårun´dor om jag går fortare tar hon gärna något travsteg precis som; ja, äntligen! nu får jag springa!
2010-07-10 15:58:07
Ann
Du kan inte låta henne få ett föl?? hon kanske läker ut med tiden, samt att hon får en egen liten uppgift att göra?? bara en tanke.
2010-07-10 18:45:41
wl
ann:har också funderat på det men har ej fast jobb och det vill jag ha innan jag betäcker henne. sen om hon ändå inte läker känns det som om jag utnyttjat henne och avlivar henne när fölet klarar sig själv.
2010-07-10 18:58:06
Emma
Jag tycker att det epona säger är sant,ursäkt nu,men om du verkligen älskar henne så låt henne leva. Ja menar , Du bestämmer över" hennes" liv. Och gör det som är det bäst även om du måste avliva henne. Jag skulle låta henne gå i hagen och ta det l ungt 1-2 år,ge henne tid, och läka. Hon kan ju bli bra. Men vad du än gör så är det bäst för henne,jag känner ju henne inte så jag kan ju inte säga vad som är det rätta. Lycka till, och kram till dig och hästen.
2010-07-10 22:41:31
wl
emma: på bara tre månader ser jag hur tråkigt hon tkr det är i hagen. att låta henne gå 1-2 år skulle hon inte gilla. plus att tar det ca 2 år för benet att läka blir det ofta inte lika hållbart som om det hade läkt snabbt då det indikerar på att häs ten har dåligt läkekött och skadan lättare går upp. att låta henne gå med ett ben som hela tiden går sönder vill jag inte. jag älskar henne dte är därför jag överväger att avliva henne då hon inte tkr dte är kul att bara gå i hage, hade jag inte älsk at henne hade jag behållt henne av egoistiska själ och inte sett till hennes välbefinnande.
2010-07-10 22:56:17
Frågvis
Det låter väldigt bra wl.Det är bara så tråkigt för dig med hästen och när du bara har henne också. trotts att vi inte känner varandra lider jag med dig. kram ;)
2010-07-11 23:24:51
sandra
wl: tycker det är starkt och bra att du ser till hennes bästa och inte ditt eget. känner inte ens dig och ja sitter och grinar för fullt! känslig.. nej inte alls :P Med den personligheten så försvinner ju livsglädjen när dom inte får hålla på som do m fick göra, dom anpassar sig ju naturligtvis, men en del kan ju bli deprimerade och det är inte roligt om det går så långt. Det viktigaste i ett sånt här viktigt beslut är att du inte ångrar dig efteråt utan känner att du kommer sakna henne oerhört men att det var det bästa för henne. ångest är det värsta du kan känna efter sånt här, tro mig och de tar inte slut heller så tänk tänk tänk och kolla igenom alla alternativ (vilket jag vet att du redan gör) innan du bestämmer dig.
Har hon ont nu ? du pratade med körning, hon kommer inte hålla för det heller då alltså?
2010-07-12 09:53:37
wl
sandra: hon har som sagt 2 månader på sig till nästa UL iaf sen får jag se vad jag gör. Jag vill verkligen inte ta bort henne men måste ju självklart se till hennes bästa först. jag har tänkt igenom allt, sällskapshäst är inget alternativ då hon är a ggressiv, om det inte skulle vara sällskap till kor då ;) att ta föl på henne vill jag men känns som om jag utnyttjar henne om jag måste avliva henne efter fölet är avvant. sen att hon bara får gå i en hage tkr hon inte är kul och eftersom hon har ha ft problem med benen innan så ska hon ridas 5 ggr/veckan för att hålla benen bra. även om jag avlivar henne och det känns som rätt beslut kommer jag ångra mig, skulle jag ändå göra om var 35år och hon hade inga tänder- kan väl göra löständer till hen ne?
Hon är ju halt, en del på raksträcka och ännu mer i volt/svängar. det känns inte bra heller att låta henne gå och vara halt i 9 månader heller. körning belastar ju inte lika mycket men ingen vet hur det kommer bli.
2010-07-12 10:22:11
sandra
ett helvete rent ut sagt när man inte vet nånting och man är totalt maktlös! hehe ja kor sätter henne nog på plats rätt fort :P Jo förstår att det gör det, är inte en sån rolig känsla direkt, det tar ju ändå på hela kroppen när man är med barn så de kanske inte är en sån bra ide ändå. Ja varför inte, du får va den första som tillverkar löständer till hästar =) det är ju så mycket man vill men inte kan när det gäller sånt här, man känner sig helt tom.. Okej, får hoppas att hon kommer hålla till k örning för de är lite snällare än ridning eller vad man ska säga.
2010-07-12 10:29:20
wl
sandra:tror inte kor hade satt henne på plats direkt men hon gillar kor^^
2010-07-12 11:10:34
sandra
wl: hade en sköthäst som va aggressiv mot andra hästar och när hon kom till korna och gjorde samma sak som på hästarna så gick de inte så bra för henne.. hon blev from som ett lamm med korna haha =) Ja hästarna funkar väldigt bra med kor så de är ju jättebra om man inte vill ha två hästar =)
2010-07-12 11:25:17
wl
hon är inte rädd för kor , hon och kor är bara nyfikna på varandra^^ hon hade inte låtit sig sättas på plats med kor heller=P
2010-07-12 11:55:16
sandra
hehe okej, en redig personlighet hon verkar ha =) hur mår hon nu i övrigt då?
2010-07-12 12:16:47
wl
ja, hon är speciell ;) förutom hältan mår hon bra, hon är irriterad över insekterna och värmen bara, men vem är inte det?=P
2010-07-12 12:49:40
sandra
det är de bästa, att dom är speciella, finns ingen som är likadan så man glömmer dom aldrig =D hehe ja, vem är inte de, tänkte gå ner till vattne idag och bada den ena, får se hur fjordisen reagerar för första gången i år :)
2010-07-12 13:05:56
wl
min vägrar gå i vattenpölar men när vi skulle bada i sjö gick dte bra men gick bara ut upp till bogen på henne för där var skrikiga danskar på en luftmadrass. hon föredrog botten som var stenigare, känns väl läskigt med sand som man sjunker ner lite i.=)
2010-07-12 13:46:31
sandra
vi har oxå sand men det är såppas packat så dom sjunker inte ner så. shettisen är inte så pigg på de det första, men när han får ta den tid som han tar så går han i =) har dock inte simmat med han än för han vågar inte riktigt gå i så långt. fjordise n har jag vänjt vid vatten, hon tyckte de va jättekul förra året, simmade inte med henne men hon plaskar som bara den med framhovarna och tycker de är kul när de skvätter upp på henne =) tur dom inte vet vilka krafter dom har hehe.
du bor lite lä ngre ner i landet då eller? tänkte på skrikiga danskar ;P hehe dom är roliga hästarna, vägrar gå i vattenpöl med hav/sjö ska dom i
2010-07-12 14:36:59
wl
ja, i nv skåne med en massa sommarstugor runtomkring;P
haha, ja! eller som min gjorde i vintras när någon brände löv, stod och kollade på elden ca 2 meter från den, suck på dem ibland.=)
2010-07-12 14:56:01
sandra
hehe okej, en liten skåning :P vi bor lite enskilt fast de är stugor typ 500 meter bort, men har iaf privat "badstrand" eller vad man kallar de hehe.
Haha konstiga ponnys man har ibland :P trodde dom va lite mer reserverade mot eld =)
min är bara elak, mamma stod o fyllde på vatten i badkaret igår och så kom hon mot henne för att dricka eller hälsa vet inte vilket. men när hon väl kom fram till mamma så tittade hon på vattnet, knuffade henne så hon åkte rätt i badkaret, kunde fan svära p å att hon började flina för när mamma kom upp så sprang och bockade hon så fint därifrån :P vek mig av skratt när ja stod uppe på berget och titta :D
2010-07-12 15:07:14
wl
trodde jag med att dem var men hon gick bara närmare och närmare så jag fick göra halt annars hade hon nog gått i elden=P
haha! det hade jag också skrattat åt=)
2010-07-12 16:21:24
sandra
men herregud, va är de för häst du har hehe :P hon är lika nyfiken märker ja.. är hon sån att när hon blir rädd eller skraj för nånting att hon bara måste fram för att se vad de va för nånting? nyfikna saker :P
haha ja de såg så störtskönt ut, det var precis som en liten skitunge som va full i fan :)
2010-07-12 16:26:28
wl
ja, rädd brukar hon inte bli men nyfiken=) en gång red jag utan glasögon och trodde att det var två hästar framför mig i skogen så då var det ok att gå fram för henne tyckte jag, när vi var ca 3-4 meter från "hästarna" såg jag att dte var 2 unga äl gtjurar=P kom till stallet idag så var dte 3 paraplyer utanför hennes hage, hade skrämt skiten ur många hästar men icke hon brydde sig, fast dem blåste iväg.
2010-07-12 16:41:53
sandra
just de, de skrev du i en sån där skämttråd, så trodde du skoja hehe inte många hästar dom vill gå fram till älgar direkt :P okej, min kan íofs bli lite skraj först men fram ska hon så hon har blivit mycket mindre lättskrämd =) första gången ja gick i skogen med henne så blev hon rädd för en fågel som hoade i träna. Förra helgen kom de en stor traktor med ett släp på, på grusvägen och vi gick bara in till vägen, men hon vill ut och nosa men de gick ju inte så bra då när han körde förbi hehe.
2010-07-12 17:05:02
wl
haha! kmr ihåg när dte var bulldozrar i hennes hage för att gräva ner någon ledning. När jag hämtade henne var hon oljig i huvudet, gissa vilken ponny som hade flörtat med bulldozrar/grävmaskiner? =P hon tycker fordon är jättekul! särskilt att spring a och tävla mot^^
2010-07-12 17:10:45
sandra
hon tycker oxå om att springa förbi bilar, dom saktar automatiskt ner när dom ser oss springa som galningar och hon försöker springa förbi i 90 km, men de går ju inte riktigt så fort då hehe :P
haha hon är allt en liten fjortisponny den där ;P
2010-07-13 08:58:32
Juppe
Va har du provat för behandlingar?
Allt fungerar ju inte på alla. Så är det. :(
Är den sprutad i leder? Med kortison och/eller tuppkam?
2010-07-13 16:28:27
wl
juppe: butta, finaldyne, kortison, 7 natur medel som ska vara bra mot detta, back on track, magnetpaddar, laser, vibrationsglv, vitkålomslag, rekommenderad storlek på hage och promenader. Det är vad jag kommer på nu. Vi har provat det mesta utan bra resultat.
2010-07-13 17:41:36
wl
Idag efter jag gått en runda med ponnyn kom 6-åringen in i stallet som bor på gården där jag har henne, en kille. Han är inte intresserad av hästar men ryktade henne, oljade hovarna och fick prova på hur det känns när en häst kliar tillbaka. Det mest rörande var när han slog armarna om min ponny runt bogen, så långt han nådde och sa-jag älskar dig, du är världens bästa häst. Han älskar att pyssla om henne! Gissa vem som nästan började böla med tanke på hon antagligen måste avlivas? Särskilt då h on såg mer halt ut idag än innan.
2010-07-17 22:24:09
Frågvis
Det var ju väldigt gulligt av honom. Vad jobbigt att hon är mera halt nu än tidigare. Är det bestämt att hon ska få en mörk framtid? kram till dig
2010-07-18 20:37:46
wl
Vi ska in om ca 7 veckor och kolla, är det inte bättre eller bara en liten förbättring kmr hon tas bort då det har gått 5 månader och då borde hon vara haltfri iaf. kram
2010-07-18 20:42:29
Frågvis
Gud vad jobbigt för dig! så det har alltså gått fem månader ja då borde hon ju var haltfri. kram
2010-07-18 20:51:56
wl
Ja, veterinären tkr att det går väldigtlångsamt fram och det verkar inte som om hon tkr att det kommer bli bra då hon sa att min ponny kommer ju iaf kunna användas som gräsklippare.
2010-07-18 20:58:14
Frågvis
Gud vad elakt sagt. Hade jag fått höra det hade jag blivit både jätte arg och jätte ledsen. Och även fast vi inte känner varandra är jag ledsen för din skull. kram.
2010-07-18 21:29:22
wl
Det var inte menat elakt utan realistiskt sagt, hon sa även att hon kan gå till avel. kram
2010-07-18 22:34:00
Frågvis
Men om dom sa så har du inte funderat på att avla på henne så behöver du inte ta bort henne?
2010-07-19 16:35:07
wl
Hon har ingen stam så det kommer att bli svårt att sälja föl efter henne sen skulle jag aldrig kunna sälja hennes barn. Dessutom kan hon ju ändå inte få den fysiska stimulans hon behöver.
2010-07-19 18:41:16
Frågvis
Men om du skulle avla på henne så är säkert köparna mest intresserade av fölets "föräldrar" du köpte ju din ponny utan stam.
2010-07-19 19:07:45
wl
Jo, men man vill gärna se stam längre bak än bara mamma/pappa, dessutom har hon inga tävlingsmeriter, som sagt skulle jag inte kunna sälja hennes föl och hon kan ända inte göra dem saker hon gillar.
2010-07-19 19:38:13
sandra
Förstår hur du tänker wl, men du har ju inte provat detta väl? Du behöver ju som sagt inte sälja fölet isåfall om du har råd att behålla de då vill säga.
2010-07-20 10:24:50
wl
Jag har inte råd att ta föl på henne och tänk om hon dör när hon fölar?
2010-07-20 13:21:38
Frågvis
Till wl: Har din häst fölat tidigare? Och visst riskerna för stoet finns.
vet att jag har fråga detta tidigare men minns inte vad du svarade: När får du veta om du måste ta bort din häst helt bestämmt. usch måste vara jätte jobbigt för dig kram
2010-07-22 22:21:30
wl
frågvis: ja när hon kom till Sverige för ca 10 år sedan. Vid nästa UL har vi bestämt att det får bli det avgörande, om ca 6 veckor. kram
2010-07-22 23:13:44
Therese
nu har jag bara läst lite här och var, vet inte vad som har sagt eller nämts. men jag ka nämna detta:
Hovformsspecialist!
gå på google och sök på sund häst eller sund hov. kolla upp hovslagarna där, BÄTTRE FINNS INTE!
Och även om det är en häst med tex. ryggproblem, klarar dom av att få hästen i befintligt skick.
2010-07-25 20:52:01
wl
Therese: hennes hovar är bra, har både veterinärer o hovslagare sagt. Med största säkerhet fick hon skadan av en omkullhalkning i hagen då hon slog i detta ben som är griffelbensopererat. Tack för tipset men dte är inte där problemet sitter utan att senan tagit stryk av en smäll och på så sätt gått av en del.
2010-07-25 23:40:44
ida
Prova bandage undeläggen Vulkan, fungerar oftast mycket bra!Lycka till med hästen! Linda ofta och ha helst hårt underlag i hagen! Lycka till!
Mvh
2010-07-26 15:55:17
ida
Om inte de hade hjälpt så skulle jag ta ett föl på henne, ston brukra gilla sina föl och är hon inte haltfri efter det så kan du ju överväha beslutat då, ta ett föl till eller ta bort henne... Spruta med tuppkam fungerade på min häst! Lycka till!
Mv H
2010-07-26 16:25:24
...
ida: hon har redan provat alla behandlingar, inget hjälper ju. Sen vill hon inte ta föl för de kan gå fel. Att ta föl först och sen besluta om hon ska avlivas förlåt men de låter helt befängt i mina ögon. Låter svinkallt tycker ja. Vill hon ta föl så vill man ju även veta att mamman klarar sig och är bra sedan eftersom de är en påfrestning för ben att vara med barn. menar inget illa till dig ida, men tyckte de lät så kallt, nog inte menat så därimot.
2010-07-26 16:46:58
wl
...: det är så jag tänker med , första ta föl sen avliva-det känns som att utnyttja henne.
2010-07-26 18:26:19
wl
ida: kan du länka till en sida med dem underläggen? hittar dem inte, hon är sprutad med både tuppkam och cortison.
2010-07-26 18:32:36
sandra
Min har haft ett föl innan men jag vågar ändå inte ta föl på henne, det kan ju faktiskt gå fel och tänk om inte veterinären hinner ut? =(
Ja de gör de faktiskt, skulle inte heller ens tänka tanken på de, visst skulle de va kul med ett föl efter s in egna häst men att sen behöva ta bort mamman när fölet är avvänjt. nej de skulle jag oxå få så dåligt samvete för!
Hur mår hon nu då?
2010-07-27 13:03:10
wl
Sandra:Hon mår ju bra i övrigt men om benet vet vi inget förrän efter ultraljud om ca 6 veckor.
2010-07-27 18:23:16
wl
Nu har jag bestäm mig vad som händer med henne om vetrinären godkänner det. Hon kommer endast att vara min trick/NH ponny och efter utdömning och triangelmärkning kommer jag betäcka henne för dem pengarna. =)Låter det som en bra ide?
2010-08-03 11:26:18
Emma
Ja absolut,det låter som en super bra idé:) små hästar används som det tex fallabella, så det tycker jag att du ska göra,hur mår hon nu:)?
2010-08-06 22:25:37
wl
Emma: min är en grov d-ponny sto så ingen småskit direkt=P som sagt så vet vi inget utan ultraljud men hon mår ju bra annars.
2010-08-06 22:32:55
Emma
Asså jag kanske uttrycke mig fel,det jag menade är att det finns dom som använder fallabella som det, pga att dom är så små att ingen kan rida dem,sedan finns det hästar som din häst,som man inte kan rida/köra och då använder man dom som trick häst o ch nh:) menade inget med storleken;)xD
2010-08-07 00:34:46
TafmCBOdWYDJZ
FNYIFq qbxneyhatlpt, [url=http://ihexrttkapsa.com/]ihexrttkapsa[/url], [link=http://kzuhvfcpadjc.com/]kzuhvfcpadjc[/link], http://xyjbzjyysllc.com/
2010-08-08 13:18:03
Epona
Låter som en jättebra ide med din ponny wl! Och på sikt kanske hon blir ridbar igen! Håll oss uppdaterade!
2010-08-09 12:37:47
Frågvis
Håller med både Emma och Epona det är ju jätte bra =) Hoppas att veterinären godkänner det också
Till wl: Hur långt är det kvar innan du får veta hur det kan bli för henne hon skulle väl på ultraljud en gång till?
2010-08-09 14:22:18
wl
Epona: tack=) Det är det jag hoppas att hon blir iaf lite ridbar igen tillslut=)
Frågvis: Den 10 september tror jag det är vi ska in igen och göra Ultraljud och antagligen longerprov med.
2010-08-09 17:51:17
Epona
Då ska jag hålla tummarna!!!
2010-08-10 12:10:59
wl
Epona: Vad bra!=)
2010-08-10 13:40:35
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:
(spamskydd)
Startsida
|
Avancerad sökning
|
Regler
|
Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.