Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
sandrakörutrustning

Letar utrustning till fjordisen men jag vet ju inte vad saker och ting heter och om de finns eller om det är jag som hittar på för att jag vill ha :P 

Gödselspridare att ha efter hästen?
Vad kostar en ny loksele? 
Snöplog efter häst? 

2010-07-14 09:03:46
FörfattareSvarDatum
kallblod Sv: körutrustning

Gödselspridare (typ med matta) till häst är sällsynta, och finns ytterst sällan på annons. De har använts efter traktor och slitits ut.  Har man små ytor, så kan man lasta något slags fyrhjulig kärra med flak, och sedan skyffla (puh)... 

Ny loksel e med bågdäckel (för arbete) kostar ca 12-15 tusen kronor hos Tärnsjö eller Svenljunga sadelmakerier. Tillkommer kostnad ca 2.500 för en arbetsbaksele.

Bättre är att söka en begagnad loksele (med bågdäckel och helst baksele), och kosta på reparati oner hos duktig selmakare. Då kan du också få den lite anpassad till just din häst. Räkna med att betala från ca 2.000 kr för något som oftast kräver en hel del fix, till ca 5-6 tusen för en som är användbar direkt. Om man reparerar en halvdan sele s om man köpt, så beror totalkostnaden på vad och hur mycket som behöver bytas.
Undvik selar som ser torra och sprickiga ut i lädret lite överallt, då blir det mycket att byta. Får du kontakt med en selmakare i din närhet, kanske h*n har en beg. sele  att sälja, eller vet någon som har.  
Sök efter en sele som har reglerbara dragläder, och fråga gärna efter vikten på selen. Bland mina selar (för Bruksnordis) så varierar vikten på komplett sele (i gott skick), mellan ca 14 kg till 22 kg...

Snöp log efter häst är oftast en träkonstruktion i form av en liksidig triangel. Om man googlar lite fiffig, så hittar man bilder och byggbeskrivningar.

Och sedan så finns det redskap på överkurs nivå, där man kör med förställ och har rätt avancerade m askiner...Men det är inte det man börjar med...   
2010-07-14 16:56:55
sandra Sv: körutrustning

you´ve got mail förresten :P

2010-07-14 16:59:25
kallblod Sv: körutrustning

Du med... 
2010-07-14 19:19:22
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.