Ridsport
|
Trav
|
Skötsel och vård
|
Foder och vitaminer
|
Stall och byggnader
|
Efterlyses
|
Övrigt
Sök i forumet:
Alla
Ridsport
Trav
Skötsel och vård
Foder och vitaminer
Stall och byggnader
Efterlyses
Övrigt
Hem
>
Foder och vitaminer
Nytt ämne
Skriv svar
Författare
Fråga
Datum
anna
havre? tid
hur länge kan man lagra hel havre i bingen? hur många år efter skörd?
När man får in flera ton så är de ju svårt att fodra ut allt samman. Det räcker ju många år. Men finns det nån grundregel när värdena borde vara så låga att de inte ger nån näring alls?
Vad jag vet så är den ok så länge den är tjock i kornet och gul.
Ni som inte vet behöver inte svara.
2010-07-14 10:10:43
Författare
Svar
Datum
kallblod
Sv: havre? tid
Fodra med havre?
2010-07-14 19:17:44
kallblod
Om du tar in större mängder havre, så är det väl rimligare att sälja den istället för att lagra som foder? Har du "gammal" havre med okänt näringsvärde/lagringstid, så går den att sälja som bränsle till samma ställen som köper skogsflis.
Få häst ar behöver superenergin i havre nuförtiden. Undantag som t.ex. travhästar i träning, eller skogsarbetande hästar finns förstås.
2010-07-14 19:24:19
anna
Tack för svaret kallblod men det var inte min fråga.. var jag skulle
göra av den, för det var ju det jag skrev. Att jag ska fodra mina hästar med den. Jag vill veta hur ni andra gör när ni bedömmer lagrinstiden. Hur många år efter skörd fodrar ni me d det? och hur många procent näringen sjunker generellt. Visst kan man väl skicka analys, men dom med erfarenhet borde ju veta på en höft..tänkte jag..
Jo jag fodrar med havre+hästekraft till alldeles vanliga ridhästar och det går så bra så.
(kan ske fel forum för min fråga då det nog inte finns så många bönder här..)
2010-07-15 11:08:25
Lisa
Det generella är att man bara lagrar i 1 år....för sen kommer nästa skörd och då ska den gamla havren vara slut.
Har man för mkt havre får man sälja av den.....man räknar ut på ett ungefär vad som går åt för sin häst(om den nu behöver havre) på 1 år så vet man ju.
2010-07-15 11:52:12
Juppe
Vi lagrar våran havre i 1-1,6 år beroende på hur lång tid det tar för den att ta slut och det beror på antalet hästar vi har under året. Sedan köper vi ny av grannen osm vi blåser upp på lofftet.
2010-07-15 16:00:30
Juppe
Och självklart kan andra hästar än travhästar fodras med havre. FInn sinte mer elle rmindre energi i havre äni grund och grov.
2010-07-15 16:01:28
kallblod
Juppe, det vet jag väl att fler hästar än travhästar i träning fodras med havre, men de flesta av våra fritidshästar behöver inte det extra energitillskottet, utan klarar sig utmärkt på grovfoder av bra kvalite...
Och om man får överskott på det m an odlar, så är det bättre att sälja när det fräscht, än att riskera att fodra med foder som t.ex. angripits av mögelsvamp efter längre lagring...Då är det väl bara värmepannan som gäller...
2010-07-15 16:11:29
Lisa
Jag kan absolut inte fodra min häst med havre...han går inte att varken rida eller hantera då.Däremot funkar både Grov och Grund kanon och han håller alla 4 fötter på marken.
2010-07-15 16:55:55
JUppe
Angrips av möggel blir endast foder som lagrats på fel sätt, inte av tiden det lagras.
Havren man du köper på våren hos granngården är ju inte direkt nyskördad mitt i vintern ;)
2010-07-17 16:43:57
kallblod
Det är klart att "felaktig" lagring är det som ger mest skador. Men ju längre man lagrar, desto fler dagar, veckor, månader eller år går där det kan hända något med det man lagrar.
Exempel: de flesta år, så har vi jättefint hö uppe på skullen, uta n lagringsskador. Extremt regniga höstar, med vind från ost, så kryper mer fukt in, och då blir tyvärr en del hö skadat.
Oavsett vad man lagrar, och hur bra lagret än är utformat, så ökar alltid risken att något händer, om man lagrar länge...Det ka n blåsa så taket blir skadat, man kanske får in möss/råttor på något tokigt sätt, blöt sommar...
Jag har bara svårt att förstå varför man vill "satsa" på att lagra länge, och ta risken med skador, istället för att odla och lagra lagom mycket till ungefär nästa växtsäsong.
Man kan ju satsa på att få fram så bra vall istället, så att man nästan inte behöver någon havre...
2010-07-17 19:22:43
jag
havren skördas i säsonger och ligger ca 1år.jag hoppas alla förstår att det man köper på lantmännen på vintern, är skördat sensommaren före.
2010-07-17 23:05:59
anna
oj, tack för alla svar. Det blev lite het debatt här om havre i stort.
Vill bara klargöra att min havre är inte fellagrad och inte förstörd eller angripen på nått sätt av mögel... Då skulle jag inte fodra. Jag undrar
bara på en höft hur länga man kan räkna med att den håller värdena.
Inte hur länge de tar innan den blir "förstörd" av yttre angrepp. De har jag inte problem med!
Jag har hört att om den blir "lätt" så har den tappat och torkat. Men det har inte min havre, den är tjock oc h tung fortfarande.
Jag har optimal lagring så där kommer inte in någon fukt el. dyl. =)
Hur mycket folk TYCKER att man borde skörda eller elda upp är jag inte heller intresserad av, de var inte min fråga.
2010-07-19 10:57:13
mm
Du kan lagra havren upp till 3 år ev. längre. Man märker när den blir "dålig". Det som kan hända är att man tappar vitamininnehållet men det kompletterar man ju ändå.(?)
2010-07-20 00:30:16
Kicki
Som mm skriver så är lagringstiden lång på havre. Vitaminerna är ju flyktiga men som sagt, det kan man ju kompletttera. Finns många fördommar kring spannmål ochlagringstid i stort.
2010-07-20 20:59:42
anna
Ville bara berätta att jag läste på ett annat forum att normal och bra havre ska väga 5,8hg per liter. Jag ska väga min.. Det måste ju vara ett riktmått ialla fall.
2010-07-22 12:41:53
mm
Vikten har inget med lagringen att göra. Den har du som riktvärde efter skörd och torkning, då kan du mäta hur "välmatad" havren är. Om du ska använda vikten för att bedöma om havren håller kvaliten så måste du veta vad den vägde från början.
2010-07-28 09:48:10
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:
(spamskydd)
Startsida
|
Avancerad sökning
|
Regler
|
Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.