Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
pikaboohitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

hejsan,

söker ett vbl för ridning då jag saknar min förra vblhäst som numer springer i hästhimlen...vill helst ha en häst från banan, men var ska jag kolla? det finns inte mkt annonser,trots att det bör finnas en hel del som ska tas av banan pga a tt de inte passar.När jag hade travkontakter kastade folk nästan hästar efter en men nu vet jag inte var jag ska kolla...måste jag höra med varje tränare var för sig eller finns det ngt forum?  
2010-07-20 13:31:53
FörfattareSvarDatum
Lisa Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

De flesta åker direkt till slakt tyvärr....men om du bor i närheten av en bana kan du ju sätta upp lappar där...eller annonsera i Trav o Galoppronden. 
2010-07-20 15:44:25
mm Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Ridtravare heter det numera, dom har höjt sin status. 
2010-07-20 16:24:23
lisa ++++ Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

ring till travstall o fråga,sätt upp annonser :) 

2010-07-20 21:47:22
Ann Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

varför inte ta kontakt med dina förra kontakter... perfekt läge måste jag säga om du vill ha en travare:) ring till någon av dom du känner.. 
2010-07-20 22:30:50
Epona Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

säger som ann o även om dina kontakter inte har ngn häst just nu så har ju de i sin tur lite kontakter. Du kanske kan sätta upp lappar på anslagstavlor i travstall o travbanor? Hoppas du hittar en häst snart!

Men fruktansvärt vilken slit o släng a ttityd det finns, räcker travarna inte till för banan så går de raka vägen till slakt. Måste finnas ngt sätt att höja ridtravarnas status.  
2010-07-21 11:11:20
pikaboo Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

jag håller med er, det finns fullt med varmblod därute som är underbara ridhästar.
men tyvärr är folk fulla av fördomar och vill inte gärna prova ngt annat än det beprövade. 
2010-07-21 15:07:26
Jessica Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Skulle folk sluta spela o vara så pengakåta skulle heller inte travarna avlas i såna mängder.

Till TS:
Tycker de finns mängder med travare ute på annons så de måste väl finnas någon till dig?? 
2010-07-21 18:01:59
Marica Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Får man fråga vart du bor?  
2010-07-21 22:23:17
... Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Måste bara så säga att många travare skickas på slakt pga skador. Visst, lägger man ner mkt tid så kan de bli bra men det tar lång tid och kostar MKT pengar på vet. besök. (de flesta hästar nöts ju sönder då de körs för hårt med, så skulle bara en de l träna lite försiktigare så skulle inte lika mkt hästar gå till slakt) Andra slaktar hästarna när de går i pension därför att de vill hästens bästa. Inte för pengarnas skull. Och så finns de ju de giriga som inte vill att någon annan ska lyckas bätt re med hästen som därför slaktar helt i onödan!

Jag säljer ex bara mina travare om jag vet att de hamnar i rätt händer när de går i pension, jag hör av mig till de jag vill ska ha just den hästen och inte till ngn jag inte känner till. Skulle aldr ig sälja till någon jag inte kände, vet hur "ridfolket" kan vara.. Kanske låter lite fördomsfullt, men hellre slakt än i fel händer, då vet jag vart min häst är.

Jessica: Menar du att de avlas fram mkt travare? Där har du helt fel isf, det alvas  fram mindre hästar nu än förr. 

Kände bara att jag var tvungen att skriva detta!  
2010-07-21 22:37:58
Marica Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

... Jag kan hålla med dig. Jag känner en kusk, han skickar sina hästar på slakt om han inte vet att dom får det bra. För han har varit med om att flera hästar som har blivit ridhästar har inte hållt. Eftersom dom inte är riden så måste man börja förs iktigt. Han tyckte också att många nybörjare ville ha travare, skulle han sälja sin häst skulle det var till en duktig ryttare/hästmänniska. Och det är inte många av dom somvill ha travare  
2010-07-22 11:31:38
Rebecca Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

De stämmer inte alls att de oftast skickas till slakt, de flesta lånas ut som ridhästar, blir fölston som går på bete året runt och har det braa. 
Jag vet, min pappa är travtränare vi har aldrig skickat en häst på slakt om de är friska. Och om de är  skadade betalar vi om de går att fixa, om de inte gör det, om de lider 'då gör vi de, eller de avlivas, och blir INTE mat. ;o  
2010-08-03 18:44:00
Rebecca Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Var bor du nånstans, vi lånar ut våra f.d tävlingshästar som ridhästar? (: 
2010-08-03 18:45:49
Conny Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Alltid det där snacket om fördomar, alltså att ha en åsikt om nå´t man ej vet nå´t om! Är det verkligen ALLTID bara fördomar? det är aldrig en gnutta sanning i vad vissa skriver? Att säga att ALLA travhästar är av samma sort, dvs de duger ej till nå´ t-DET är en fördom! Men hur många säger rätt ut att ALLA travare i universum suger?

Att säga att MÅNGA travare har svårt att få lika rena steg som avlade ridhästar, är sant, ej fördomsfullt. MÅNGA är inte samma sak som ALLA travare i världen! Folk  måste fatta det för vi andra hajar ju att det finns bra travare likaväl som att det finns mindre bra...eller?  
2010-08-22 14:13:52
Madelene Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

Gillar ridtravare trots att jag bara haft halvblod. Men ska jag jämföra mina två halvblod mot en kompis tre ridtravare så måste jag erkänna att hennes hästar har mer personlighet än vad mina har, och hennes hästar har alltid verkat så lugna medans mi na två är tittiga. Så visst kan bara hennes travare LB och kostar ingenting, medans mina kan MSV och kostar skjortan-men mina saknar personlighet och är nervösa för ALLT.
/Madelene  
2010-08-29 12:12:23
pikaboo Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

till Madelene: ja, jag har oxå haft en hel del fina hbl men även vbl nu på senare år...mina vbl har haft mer personlighet, varit mer glatt inställda till arbete och är man bara lite kräsen så kan man hitta riktigt trevliga individer (mina har jag utb  till drygt L:A dressyr och haft väldigt roligt med).  
2010-09-02 14:53:18
Conny Sv: hitta "avdankad" vbl...bara via djungeltrumma?

åter igen så måste folk skriva att deras travare kan LA, ingen bryr sig så varför ens skriva utbildnings nivån?fattar inte. Det hade räckt med att tala om att man gillar travare, inte att berätta att man minsann (gud hjälpe annars) att man har en/har  haft en travare som MINSANN kan LA.ointressant tillägg bara  
2010-09-08 14:54:30
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.