Ridsport
|
Trav
|
Skötsel och vård
|
Foder och vitaminer
|
Stall och byggnader
|
Efterlyses
|
Övrigt
Sök i forumet:
Alla
Ridsport
Trav
Skötsel och vård
Foder och vitaminer
Stall och byggnader
Efterlyses
Övrigt
Hem
>
Foder och vitaminer
Nytt ämne
Skriv svar
Författare
Fråga
Datum
Sussi
Juppe. Har du tid och ork?
Juppe- Hoppas du har tid och lusten att hjälpa mig. Förra året räknade du en foderstat som var perfekt. Mina hästar var i perfekt hull.
Det är till 5 hästar-alla islandshästar med normalt hull och lätt att lägga på sig. Lättare arbete på alla utan s jälvklart fölet :-)
hingst 21 år
ca 330kg
sto 18år
ca 330kg
sto 13 år
ca 340kg
sto 19 år
Går med föl som nu är 4 veckor
ca 340kg
hingstföl 4 veckor ( behöver ju inget just nu, men sedan)
Torrsubstans (TS) För häst % 82,0
Omsät tningsbar energi MJ 8,1
Råprotein 67
Smältbart råprotein 37,4
Kalcium (Ca) 3,2
Fosfor (P) 1,1
Magnesium (Mg) 1,3
Kalium (K) 13,5
Kraft rekommenderade Typfoderstat Sto 13 och 18 år.
Ca 6 kg hö
Ca 0,5-08 kg KRAFFT Groov 125
Ca 60 g KRAFFT Miner blå
hingst 21 år
Ca 6 kg hö
Ca 0,7-1 kg KRAFFT Groov 125
Ca 60 g KRAFFT Miner blå
Sto 19 år digivande månad 1
Ca 6-7 kg hö
Ca 2,5-3 kg KRAFFT Groov 125
Föl 12 mån 330-340 kg vuxenvikt, avvand
C a 4 kg hö
Ca 1-1,5 kg KRAFFT Groov 125
Ca 80 g KRAFFT Miner blå
( Om 11 månader är det ju nytt hö som gäller) Så varför de har skrivit 12 månader vet jag inte. Kanske de trodde han skulle vara hos stoet så länge. Kommer att vänjas av vid 7-8 månader.
Foderstaterna är räknade då hästarna inte går på bete. Då hösilaget innehåller ngt lite protein i förhållande till energi, så passar KRAFFT Groov 125 bra som kraftfoder.
2010-07-20 17:38:34
Författare
Svar
Datum
Juppe
Sv: Juppe. Har du tid och ork?
Frågan är hur mycket energi respektive protein hästarna fick under vintern då dom var i perfekt hull?
För då lägger man sig på samma nivå även denna gång för att underlätta. :)
Kvoterna är för låga i genomsnitt. Speciellt för den äldre herren. F ölet har tilldelats väldigt mycket kraftfoder. Ger du ett annat kraftfoder ex kraft protein så blir kvoterna bättre o dy kan ev ge mer hö.
Personligen gillar jag inte alls foderföretagens foderrådgivnig då dom endast är ute efter att sälja så myck et foder som möjligt.
Så jag vill inte räkna inna jag vet vart jag la respektive häst på tidigare så att jag kan lägga dom på samma nivå nu. :) FÖrutom fölet då som jag kan räkna på redan nu men även här vill jag vänta för att se om det går tat an vända samma kraftfoder som till dom anda.
2010-07-22 20:08:01
Sussi
Hittar inte igen min tråd.
Men tror inte den var till någon större hjälp då den ena var det dräktiga stoet och så en häst som jag inte har kvar. Fast hans kvot kanske skulle vara intressant att veta.
Har dessutom precis kastat förra årets analys. G rr. Klantigt av mig.
Du skrev samma sak i fjol- att de bara vill sälja, och så är det nog också.
Försöker själv prova mig fram, men det känns skönare att ha någon som kan. Är lite osäker.
Förra årets hö vet jag var mer energi och protein än i årets. Vi slog höet tidigare i fjol. Bara en vecka, men det kanske gör skillnad?
Hingsten är fast sin ålder av 21 riktig fräsch i kroppen.
Lägger lätt på sig.
Hade veterinär här som vaccinerade några hästar för någon månad sedan. Hon trodde ki llen var 10 år.
Har fått mycket beröm att han håller sig i så fint hull. Roligt att höra.
Hoppas du har tiden och orken fast jag varit klantig och kastat förra årets information.
Tack på förhand!
2010-07-23 01:01:38
Juppe
Sto 13 och 18 år:
alt 1: 6 kg hö, 0,5 kg kraft plus grön, 3 mått fosforbalans ev lite selen.
alt 2: 6,5 kg hö, o,3 kg soja, 150 gram mineraler vit från kraft eller 3 mått fosforbalans.
Hingsten:
alt 1: till 6 kg hö kan du ge 0,5 kg kraft plu ss grön, 0,1 kg soja och 3 mått fosfor eller 0,75 kg pluss grön med 3 mått fosfor.
Alt 2: 7 kg hö, 0,3 kg soja, 4 mått fosfor och selen.
Stoet är det lite svårt at räkna på nu då hon säkerligen går på mer elle rmindre bete? HOn får då mycket til lgodostält därifrån. Då är det bättre att räkna på en fodrestat senare i digivningen.
På mina egna hästar brukar jag resonera så här: Jag räknar ut ett behov. Det jag i mj inte behöver ge för att hästen är i bra hull tillgodoses från betet och då äv en mineraler och proteiner utifrån den mängden energi.
Eller så kan man räkäkna på at det man ger har en kvot på ca 9 som dom ska ha om man räknar underhåll och digivning så är det bara at pytsa på med det.
Det skulle i så fall bli till varje k ilo hö 140 gram soja. Över 2 kilo hö byter du till kraft protein i stället då du kommer upp i maxgivan soja samt ökar den till 160 gram/kilo hö. DU måste då oxå tillsätta mineraler när du kommer upp i 3 kg hö: 2/3 skopa foderkrita, selen och 2 mått f osforbalans.5 kg hö 1 skopa foderkrita och 3 mått fosforbalans.
När du kommer upp i mer än 5 kg hö så hör av dej igen. Då finns det säkerligen inget gräs kvar och foderstaten kan göras enklare.
Fölet är ju svårt att veta hur mycket det äter till s det står själv åtminstonne på nätterna.
Fölens mat är ju endock mjölken än så länge.
Den får INTE äta soja men smaka på kraft proteinet som mamman får. Ev kan du ge några gram extra. Du ser kanske hur mycket fölet hinner med att äta av mammans mat... dock ska man veta att inte innan 8 mpnaders ålder kan dom tillgodogöra sig krafoer helt.
När du sedan fodrar fölungen kan du utgå från 1 kg hö och 0,3 kg kraft protein. Vid 3 kg hö kan du dutta i med lite mineraler med som mamman. När det är slut på bete och du kommer upp i 4 kg hö får fu höra av dej så gör vi som med mammas foderstat. KOrrigerar den lite så att den blir enklare.
Ser dom inte fin ut för ögat så hör av dej så korrigerar vi det då. Kan ju va så att jag lägger odm för hö gt/lågt nu.
2010-07-24 16:38:57
Sussi
Tack Juppe du är en ängel!
Jag har tänkt att börja utfodra hästarna med detta foder från och med september. Då är betet garanterat slut och vi har gjort av oss med det gamla höet.
Är det för högt kalcium värde på höet då det ska tillsättas fosfo r balans?
Tycker om att jag kan köra med ett och samma kraftfoder till nästan alla.
De lutar åt kraft plus grön och fosfor balans. Men får de i sig alla mineraler?
Vilken kvot har du räknat på respektive häst?
Åter igen! TACK!
2010-07-25 01:44:17
Juppe
Fosforbalansen är för att det är lite fosfor i allmänhet i höet.
HIngsten ligger på 6,2
13 och 18 åringen 6,0
Fölungen 12 och stoet 6 i underhåll och 12 i tillägg.
2010-07-26 21:22:55
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:
(spamskydd)
Startsida
|
Avancerad sökning
|
Regler
|
Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.