Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
EmelieVad ger ni?

Jag undrar vad ni ger era hästar för foder. Hur mycket jobbar de och hur stora och gamla de är. Alltså både grov och kraftfoder och mineraler och vitaminer.

Tack på förhand! :) 
2010-07-22 14:10:47
FörfattareSvarDatum
Ylva Sv: Vad ger ni?

Mina går på bete, den ena får krafft eftersom hon har lite problem med njurarna, de får salt, kalk och mineraler åxå!

Används till ridning i skog etc! 
2010-07-22 19:45:29
anni Sv: Vad ger ni?

min häst är en fjording på 6' äter 5kg hö + vitafor på vår,höst o vinter. på sommaren går hon på bete 
2010-07-22 22:08:46
hmm. Sv: Vad ger ni?

anni:en fjording på 6 år som bara för 5 kg hö?! oj inget illa menat, men shit va lite för en unghäst =/  
2010-07-23 08:49:37
sandra Sv: Vad ger ni?

Mina går på bete men får lite extra hö, samt kiselgur, betfor och lusernstrå. har en fjording och en shettis.

används till springning, skogsturer m.m. Shettisen är inkörd, fjordingen ska ja köra in nu under hösten 
2010-07-23 09:32:02

nej det är inte lite. han får i sig tillräckligt med näring o mineraler som han ska ha. 
2010-07-23 15:10:53
hmm Sv: Vad ger ni?

jo de är väldigt lite för en unghästs mage. en häst betar i stort sett hela dygnet och ska då ha tillräckligt med tuggtid. hur mycket motionerar du din häst? 
2010-07-23 15:14:10
Marica Sv: Vad ger ni?

Han får ca 14kg hö per dag, innan det är så kallt att man kan ha en hösilage bal i hagen. Då går han på fri tillgång. 1kg lusern och 0,3kg betfor. Samt har jag saltsten med mineraler i boxen. 
Det är en arabvalack på 19år, just nu som några av er ve t så används han som handhäst pga ryggproblem.   
2010-07-23 19:52:23
penny Sv: Vad ger ni?

min får 6 kg hö, 4 kg havre per dag + saltsten. han är ett varmblod som tränas. 
2010-07-23 23:17:45

jag vet nog mycket bättre än vad du vet om vad min ponny ska äta.
Hon är väldigt fin i hullet och vi har hö med mycket näring i till skillnad från vissa andra. 
Hur mkt jag motionerar min häst är inte din ensak. 
2010-07-23 23:28:22
missy Sv: Vad ger ni?

Till anni: din ponny får säkert i sig den näring mm den behöver men om höet är för kraftigt får den inte tillräcklig tuggtid. Det är också viktigt. 

Till penni: Din häst får nästan lika mkt havre som hö. Måste den verkligen det?  Går det inte öka  grovfoder givan istället?  

Mvh   
2010-07-24 09:42:16

till missy: han äter inte upp grovfodret om han får mer 
2010-07-24 11:42:45
till penny Sv: Vad ger ni?

ojoj varför så mycket havre? Du vet väl att havre gör bara hästen piggare, och eftersom du ger så mycket måste din häst va väldigt energisk? Havre sätter sig ju bara i järnan. Byt ut det mot något annat foder typ hippo eller något. 
2010-07-24 12:27:04
Epona Sv: Vad ger ni?

Min 30 åriga ponny o en 6-årig tinkerkorsning får bara hö o krafft miner blå under vinterhalvåret när det inte är ngt bete. Ponnyn är en stor d ponny, beroende på höets näringsvärde så får hon ca 10 kg under vintern, är det kallare får hon mer. valac ken som är lite större får förstås mer hö.

Anni: Även om du har ett jättefint hö så får din häst antagligen för kort tuggtid. Hästar mår bäst av att äta under stor tid över dygnets timmar. Då är det bättre att ge ett hö med lite sämre värde så han  får äta under längre tid, det mår han bättre av både mentalt o fysiologiskt. Sen kanske du har en väldigt liten fjording, det vet ju inte vi.  
2010-07-24 12:57:58

På vintern får hon halm också så då blir det mycket tugg också.
så tkr vi lägger ned diskussionen om min häst nu eftersom det är upp till mig vad jag anser min häst ska äta. 
2010-07-24 13:58:36

han får de för att han behöver de annars e han överdrivet slö! han "ballar" inte ur om han får de helt enkelt. han får sport krafft under den tid han startar. och då får han 1 1/2 kg av krafft sport samt 2 kg havre. men nu e han i träning bara efte rsom de e svårt att få ut travhästar med dålig poäng nu under sommarn. de e inte bara jag som har de problemet.  
2010-07-24 23:03:41
Jag Sv: Vad ger ni?

Är det någon fara om man inte ger mineraler sommartid? Mina hästar äter gräs och har tillgång till saltsten. 
2010-07-25 14:57:08
hmm Sv: Vad ger ni?

Jag: Nej det är ingen fara så länge inte hästen har nån brist på de. 

Anni: har själv en fjording. Hästen kan fortfarande ha fint hull utanpå men magen behöver inte må bra för de. Ingenting att bli grinig över, tycker bara att 5 kg på vintern dess utom som börjar bli svinkall och hästen får endast 5 kg hö, plus att det är en unghäst. Tycker bara det är väldigt lite.

Säger bara till er som missförstod mig att det är bättre att ge ett hö med kanske lite mindre näring i då så hästen får sin  tuggtid med grovfoder och sen ge kanske lusern som ett tillskott om det blir proteinen som saknas m.m. Säger inte detta för att göra er griniga, säger detta för hästarnas bästa, sen om ni blir griniga så får ni helt enkelt bli de men det tyder ju på  att ni tvivlar kanske jag vet inte.. en öm punkt träffa ja iaf haha!  
2010-07-26 08:50:28

Marica: Du använder din som handhäst? Hur funkar de? Har ju en shettis som jag tänkte ta samtidigt som jag rider fjordingen, men ingen tror att jag klarar av att rida henne samtidigt som jag har shettisen i andra handen. Hur "lärde" du araben det e ller gick du bara ut?  
2010-07-26 12:25:55

Jag har honom mest som handhäst när jag kör någon annan häst. Så på det sättat lärde han sig att bara följa med. Så det var inga problem att ha honom med när jag rider.

Men börja med att bara leda båda hästarna samtidigt om du inte redan gör det.  Så båda är van vid att ha en häst nära bredvid.
Sen när du sätter dig upp på fjordingen att du kan ha någon som är på marken som kan ta shettisen om det inte skulle funka.   
2010-07-26 14:03:03

Brukar ta in dom själv så har en på båda sidorna så dom är ju vana på det viset. Sedan även i ridningen på vägen upp till stallet brukar jag ta shettisen från mamma och de funkar bra, förutom att shettisen är snabbare så han springer gärna före. Men  hur gör du om han blir rädd eller sliter sig av nån anledning, kanske inte har hänt dig men ifall?   
2010-07-26 14:33:02

Det har aldrig hänt mig, han är ganska lugn och trygg i det sättet. Men jag använder alltid grimma, och ser till att aldrig ha snurrat grimskaftet runt handen. Så skulle han bli rädd så kan jag släppa honom i värsta fall utan att vara rädd att han sl iter sönder munnen eller att jag sliter sönder handen  
2010-07-26 17:29:24
Elin Sv: Vad ger ni?

Min får just nu 6 kg hö av bra kvalitet + 0,8 kg krafft grov och 0,8 kg havre + mineraler och vitaminer (kraffts) varje dag. Han är en korsning, 165 cm och 14 år gammal som tränas "normalhårt". När han inte är inne och äter så är han ute i stor grä shage/beteshage både på dagen och natten och betar tillsammans med sin flock på nio andra hästar, dock är gräset i hagen ganska näringsfattigt så han måste ha hö också. På vintern får han så klart mer hö och också halm för att tillgodose tuggbehovet,  samt att han går i gräshage på dagen på vintern också. Ibland får han också extra olja i fodret och på våren får han b-vitamin för fällningens skull. Han har också fått loppfrö eftersom han har haft lite problem med magen tidigare.      
2010-08-01 20:39:54
epona Sv: Vad ger ni?

Elin: Vad är loppfrö o hur funkar det? 
2010-08-03 14:51:42
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.