Ridsport
|
Trav
|
Skötsel och vård
|
Foder och vitaminer
|
Stall och byggnader
|
Efterlyses
|
Övrigt
Sök i forumet:
Alla
Ridsport
Trav
Skötsel och vård
Foder och vitaminer
Stall och byggnader
Efterlyses
Övrigt
Hem
>
Foder och vitaminer
Nytt ämne
Skriv svar
Författare
Fråga
Datum
Jag
Inga mineraler sommartid
Någon fara med att inte ge mineraler sommartid?
Mina hästar käkar bara gräs och har saltsten men inget mer i matväg.
2010-07-25 14:59:14
Författare
Svar
Datum
Jacky
Sv: Inga mineraler sommartid
Vet många som inte ger några "tillsatser" sommartid. Saltsten och gräs. Sen till hösten börjar de ge igen.
2010-07-25 16:15:23
jo
På sommar får hästen i sig VITAMINERNA genom sol och gräs, de som normalt är tillsatta i fullfoder pellets och mineralfoder, flytande multivitamin mm. Man kan då på sommaren ge dom mineralfoder med endast MINERALERNA i då de är billigare, tex. krafft miner VIT. En hink som kostar ca 180kr jämfört med den blå som kostar ca 300kr som har vitamintillsats. =)
hopps du förstod.
Är jorden där du bor mineralfattig så spelar de ju ingen roll om de är sommar. Det är ju samma gräs som blir hö på vinte rn, så mineraler ska dom ha i sig efter behov.
2010-07-26 12:00:00
he
Jag ger alltid mina hästar mineralsten istället för bara salt, då får de i sig både mineraler och salt då slickstenen innehåller båda. Och så behöver jag inte oroa mig för att de får i sig för lite.
Men som de andra skrivit, har man bra beten så ska man inte behöva ge annat än saltsten..
2010-07-26 12:08:07
anna
jag ger inga mineraler,däremot multivitaminer varje dag!har gjort det alla år,funkar utmärkt! han får såklart mineraler till hösten igen!
2010-07-30 14:13:18
Rebecca
Det är ingen fara min häst tkr inte om sina mineraler så han gör allt för att inte äta dom och han är snart 20 år och lever än.
2010-07-30 16:14:44
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:
(spamskydd)
Startsida
|
Avancerad sökning
|
Regler
|
Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.