Ridsport
|
Trav
|
Skötsel och vård
|
Foder och vitaminer
|
Stall och byggnader
|
Efterlyses
|
Övrigt
Sök i forumet:
Alla
Ridsport
Trav
Skötsel och vård
Foder och vitaminer
Stall och byggnader
Efterlyses
Övrigt
Hem
>
Övrigt
Nytt ämne
Skriv svar
Författare
Fråga
Datum
anonym
b-ponnys eller kanske c?
Jag är 21 år, är 162 och väger 53.. passar en maxad b-ponny till mig då? eller måste jag upp till c för att det ska bära? bara en fundering jag har. Är inte ute efter tävling utan enbart hobby. beror naturligtvis på hur ponnyn är byggd, men i allmänh et
2010-07-29 09:52:09
Författare
Svar
Datum
Marica
Sv: b-ponnys eller kanske c?
Vi är ungefär lika stora. Och jag rider inte b-ponnyer. Eftersom jag känner mig alldelens förstor och ser då inget nöje. Jag skulle minst ha skaffat en c-ponny. Men varför vill du ha en sådan liten häst?
2010-07-29 10:13:58
anonym
Russ är ju så söta hehe! är inte ute efter en sån liten, men tänkte bara höra hur liten häst ja egentligen kan rida utan att det gör nånting.
2010-07-29 10:22:29
Lisa
Tycker nog oxå att du ska ta en C.
2010-07-29 11:34:47
anonym
Tänkte nästan de. Är ju inte så lång, men b-ponnys är ju rätt små oxå. Är bara lite roligt att veta hur liten ponny som klarar av mig =)
2010-07-29 11:46:49
anonym
Hej jag tycker du ska satsa på antingen en d-ponny eller en stor häst! För en b-ponny är rätt så liten så satsa på en d-ponny eller häst det skulle jag ha gjort=)
2010-07-29 23:45:42
anonym
Hej jag tycker du ska satsa på antingen en d-ponny eller en stor häst! För en b-ponny är rätt så liten så satsa på en d-ponny eller häst det skulle jag ha gjort=)
2010-07-29 23:47:03
anonym
Har en connemara, en tinker och två shettisar. Var bara lite nyfiken, är ju inte så stor, men inte heller b-ponny så tänkte bara kolla vad ni tycker är det absolut minsta =) tack för svar hörni :D
2010-07-30 09:08:28
Epona
Vore intresssant att veta om det finns ngn tumregel hur lång man kan vara till en viss mankhöjd. Har hört att man kan vara 20 cm längre än hästen är hög men har också hört att lägsta mankhöjden på en häst man kan rida är ens axelhöjd. Ngn som vet?
2010-07-30 12:40:42
sandra
Jag har hört att man ska vara ett huvud längre än mankhöjden på hästen, då är det tydligen perfekt höjd. Men sedan går de ju från person till person. En del vill ha väldigt höga hästar medan en del vill ha mindre.
2010-07-30 12:45:04
Marica
Axel-manke har jag hört ska vara "bra mått" på ekipaget. Sen har jag även också hört 20cm som du Epona
2010-07-30 14:17:59
MiNi
"Min häst" är 160cm i manken medans jag är 163 :P Och på korten jag har sett och hur det känns att rida henne, så varken ser eller känns det fel =) Enligt min åsikt iallafall =)
2010-07-30 15:18:41
Elin
Jag skulle råda dig att köpa minns en D-ponny. Det finns många "robustare" D-ponnyer också om det är just den typen av ponny du söker.
2010-07-30 19:06:21
kallblod
Visserligen är det här femtielfte gången samma typ på fråga ställs, och jag säger samma sak som jag sagt tidigare: De tumregler som det pratas om på ridskolor, har att göra med tävlingsregler, och är endera relaterade till tävlingsreglerna för ponny ("hur stor/liten ponny får jag tävla på?") eller hur bäriga moderna, ganska spensliga, halvblod är, i synnerhet i tävlingssammanhang.
Islandshästar (mankhöjdsmässigt oftast C-ponny) rids av vuxna personer, även män, också på tävling.
En liten Nordsvensk Brukshäst (låt säga 148 cm i mankhöjd), kan normalt bära ryttare som väger 100 kg. Ett modernt halvblod, som råkat bli lika litet som Nordsvensken ovan, kan näppeligen ridas regelbundet av en person på 100 kg.
Shettisar är också rejält bä riga i förhållande till sin mankhöjd.
Det finns många ponnyraser, som likt Islandshästar är väldit bäriga, så då kan ju faktiskt TS välja någon bland dessa. Och några av dom bäriga raserna är av C-ponny format, eller större (några få stor B-ponny) f örstås.
Den enda typ på tumregel jag kan tänka mig är ungefär så här: en spensligt byggd häst är inte lika bärig som en grov häst, och en häst med kort rygg (som ofta Araber har) är bärigare än en häst med lång rygg.
Så det finns ingen enkel t umregel att ta till, om man inte har begränsat sin frågaställning mera. Om man undrar "får jag tävla dressyr/hoppning på en ponny/häst som ser ut si och så, när jag är si och så lång", då finns det ett svar. Men om man undrar hur stora, som minimum , hästar man kan välja på, ja, då finns ingen tumregel längre. Det beror istället på hur man tänker rida, om man ska tävla eller ej m.m. Och på en grövre häst, så går det liksom åt mer av benen när man sitter på den, så att det blir inte nödvändigtvi s så att fötterna hänger ner "halvvägs till marken".
Ni som absolut tycker TS behöver en ganska stor häst, vad baserar ni då det på för resonemang?
Personligen tycker jag att det är trevligare att tulta runt i skogen, i synnerhet när man går helt utan stigar, på en lite mindre häst, än en väldigt stor...Och på den tiden jag tränade dressyr på ridbana, så tyckte jag nog att hästarna skulle vara lite större...
2010-07-31 00:58:14
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:
(spamskydd)
Startsida
|
Avancerad sökning
|
Regler
|
Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.