Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
123Galoppbandage

Min häst har trampat sig på kronranden och veterinären sa att jag skulle lägga ett galoppbandage. Han förklarade hur jag skulle göra men jag får inte till det. Kan någon förklara det igen. Tack. 
2010-07-29 14:21:01
FörfattareSvarDatum
Epona Sv: Galoppbandage

Det är inte alls svårt att göra men svårt att förklara med bara ord utan att kunna visa men jag ska göra ett försök. Du tar lindan o håller första änden i ena handen. Du lindar ett varv fram till punkten där du började linda, då gör du en "u-sväng"  runt första änden som du har i handen o lindar sen åt motsatt håll runt tills du når första änden igen, då vänder du o lindar åt andra hållet igen. Sedan upprepar du så många varv som du tycker är lämpligt, knyter ihop de två ändarna o fäster ändarn a genom att tex vika in dem under bandaget men akta så att det inte blir mot såret eller så att det inte blir skav. Hoppas du förstår hur jag menar, annars finns det kanske förklaringar med bilder nånstans på nätet, goggla! Lycka till!

2010-07-29 14:58:07
Lisa Sv: Galoppbandage

Googla på bilder på det....eller köp Apotekets "Hälsoråd för häst"....där finns beskrivning+ väldigt mkt annat som varje hästägare ska/bör veta. 
2010-07-29 15:54:35
123 Sv: Galoppbandage

Tack snälla Epona för din förklaring. Jag skrev ut din förklaring på skrivaren och tog med ut till stallet och gjorde ett riktigt fint galoppomslag. Tack så mycket. 
2010-07-29 16:59:06
Epona Sv: Galoppbandage

Roligt att min beskrivning gick att förstå :) Hoppas din häst snart klarar sig utan galoppbandage! 
2010-07-30 12:27:40
Emmac Sv: Galoppbandage

du kan gå in på tidningen ridsport på nätet o söka på det o skriva ut instruktioner  på hur du görlycka till  
2010-07-30 15:53:47
therese Sv: Galoppbandage

fick också detta råd, och fattade inte heller, så tuuuusen tack Epona! 
2010-07-31 10:39:51
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.