Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
mmNi som hyr ut?

Hur funkar det? Vad gör ni när det inte funkar? Hur mycket bestämmer hyresgästerna? 
2010-07-29 20:50:01
FörfattareSvarDatum
Kicki Sv: Ni som hyr ut?

När det inte funkar säger jag upp vederbörande. Hyresgästerna bestämmer över sina egna hästar, inget annat. Jag bestämmer vad som skall gälla i övrigt och det framgår tydligt i kontraktet, så är det inget man gillar så får man stå någon annanstans. J ag gör aldrig någonsin avkall på vad jag vill ska gälla i mitt stall!

Ska man hyra ut boxplatser så gäller det att vara noga med kontraktets innehåll, samt att vara tydlig och bestämd. Sedan skall man givetvis vara snäll åxå, men inte så att "om  man ger ett finger så tar de hela handen" om man säger så.  
2010-07-30 11:37:48
Alice Sv: Ni som hyr ut?

Hänger mycket på personen/erna som står hos en.Vissa uppskattar att man ställer upp lite "extra" och tackar eller ställer upp tillbaka,andra verkar tycka att kan stallägaren göra det så kan hon göra det och det också.Har haft båda sorterna.Sort nr  2 blir inte långvariga.  
2010-07-30 20:39:39
mm Sv: Ni som hyr ut?

Hur mycket tar ni i hyra (då ingår: box, spån, hö, vatten,el och hagar)?
Har kontrakt. 
2010-08-01 20:57:31
Ylva Sv: Ni som hyr ut?

Vis av erfarenhet: Skriv in i kontraktet att om inte hyresgästen tar hand om sina hästar så har du som stallägare rätt att kräva veterinärvård av hästen och att då hyresgästen betalar det hela! 
2010-08-01 22:29:11

Stallhyran måste ju baseras på var och ens omkostnader, ingen är den andra lik. Det ska inkl. kostnaden för grovfoder per kilo, spån per kubik, arbetstid som läggs ner i tjänster, underhåll och slitage på boxar och hagar, ränta och amorteringar på de n gård/anläggning som man driver o.s.v.

Så funderar du på att hyra ut så sätt dig ner och räkna på alla utgifter som du har kring detta.  
2010-08-02 18:57:30

Arbetstiden för tjänster? Hur värdesätter man den? För om man ska räkna en rimlig timkostnad för den tid man lägger ner på in/utsläpp, fodring, täckning, bandageavtagning.... Då kan man aldrig "räkna hem" att hyra ut. 
2010-08-02 23:25:45
py Sv: Ni som hyr ut?

Jag hyr ett stall och får göra vad jag vill. Ha de som mitt eget. 
Så det alt. finns ju om man vill hyra ut.  
2010-08-03 10:01:13

Till mm: Du måste ge dig själv en vettig lön, inte en högavlönads lön, men dock en skälig ersättning. Annars är det ju bättre att alla hjälps åt att släppa ut, fodra o.s.v. Att sponsra andras hästägande skall man inte göra, samt att det ju bidrar til l att dumpa priserna. Räknar du t.ex. på 100:-/tim. och varje häst tar en kvart, då tar du ju 25:-/dag, blir ju 500:-/mån. får man inte såpass, får ju folk stå någon annanstans. 

Jag tar 400:-/mån här hos mig och då tar jag inte in några hästar, b ara utsläpp och fodringar lunch på vardagar och alla fodringar helg. Hyresgästerna schemaläggs på ustläpp helger och kvällsfodring vardagar.  
2010-08-04 11:38:53

Det betyder i mitt fall att stallhyran skulle bli ca 1800 kr/mån. Låter dyrt, eller? 
2010-08-04 17:21:36

Till mm: Inte alls, väldigt billigt tycker jag. Om folk inte vill betala såpass, ja då ska de inte ha häst. Att förvänta sig att andra ska sponsra ens hobby är aldrig ok, tyvärr så är det ju många som gör det.  
2010-08-06 12:24:50
Juppe Sv: Ni som hyr ut?

Vi tar 1250 kr för boxen och 850 kr för hösilage inkl moms. Strö och kraftfoder får dom stå för själv. 
Vi har mogonfodringar och utsläpp vardagar samt något intag. Lunch, em med intag, kväll och helger står hyresgästerna för. 

Helt vanligt stall  utan lyxig inredning. Går pluss minus noll.  
2010-08-12 11:34:48

Hyresgästerna ska såklart inte bestämma nått utan det är du som sätter upp reglerna. Sen är det upp till var och en att gå med på dom eller ej. 

Mitt tipps är att låta det ingå så lite som möjligt får då tror folk att dom får det billiagre om dom  ex får hämta grovfoder själv osv. Mindre tjafts blir de oxå.   
2010-08-12 11:40:39

Tack för era synpunkter. Inser att jag är nog lite för snäll... Det är enkelt att vara hyresgäst gentemot att hyra ut...  
2010-08-12 16:53:19
bitchen Sv: Ni som hyr ut?

det är rena rama clondyke gällande stallplatser och bra betalt för inget jobb tar de flesta men SKATTAR för inkomsterna gör man inte!!!allt kan ju inte skrivas i ett kontrakt, står det att hö ingår tror man ju det ska vara ätbart oxo men det är inte  alltid så! får du något lånat eller förstört så LYCKA TILL  att få ut nån ersättning. fattar inte att inte myndigheterna ser över detta.  
2010-08-22 15:19:07
Alice Sv: Ni som hyr ut?

Foder och hö i hagen,täcke på och utsläpp,1-2 höfodringar i hagen under dagen,intag och täcke av och fodring och sen sista höfodringen vid 21-22:00tiden.Allt detta ser oftast ägaren inte plus att de tror att allt det tar ca 10min per häst.Detta får d e hos mig 7dagar i veckan och ändå har jag haft hästägare som tyckt på att:Du kan väl ställa upp.Det är hästägare nr2(se tidigare inlägg)som i regel inte blir långvariga hos mig.  
2010-08-22 17:45:48
ZXXpbHBFxze Sv: Ni som hyr ut?

J1GhLO  tvrqswzbwsem, [url=http://tvtqvqxicxap.com/]tvtqvqxicxap[/url], [link=http://ufvublzsuxwa.com/]ufvublzsuxwa[/link], http://ophnehylgsah.com/ 
2010-08-24 07:22:15

Stora pengar gör man inte. Sånna som bitchen borde skaffa stall själv så hon vet vad det igentligen kostar.

Dock har hon rätt i en sak. Dom flesta kör svart vilket är olagligt och gör det väldigt svårt för dom regelrättiga att konkurera som måste  ha högre hyror fast dom får mindre i handen.  
2010-08-24 10:58:07
Helen Sv: Ni som hyr ut?

Skulle jag ta emot någons häst hos mig och vara vit och vilja tjäna vad jag tjänar på mitt ordinarie jobb så hade det kostat 5600:- varje månad.Detta är bara tiden inget vatten,ström,mat eller hö.Kan tillägga att jag inte är någon direktör med jättel ön.Få har råd med det.Inte jag i varje fall.De flesta även de man får kvitto av har en usel timlön.Jag har jobbat i stall och vet hur mycket tid som går åt till att ta hästarna till och från hagar,fylla vatten och ge dem hö.Nä fy bubblan.Håller mig t ill mina två tjejer bara.Sen finns det dåliga stallägare som inte ger vad de vill ha betalt för.Stått hos en sådan det var ingen hit  
2010-08-24 17:03:35
Funderare Sv: Ni som hyr ut?

Är tusen kronor dyrt i kallhyra då inget ingår. Då detta stall ligger lång från sivillisationen. Ni stallägare är det en rimmlig kallhyra utan något mer än det som fortfarande växer i hagen under dagen + box under natten? 
2010-09-01 10:45:18

Beror helt på skicket på stallet och vad stallet ha för farsiliteter.
Samt om det är med elle rutan moms.

Vi tar som sakt 1250 kr i kallhyra. Utan något annat än det som växer ihagen. Inget lyx stall mer är än upvärmda utrymmen och spolbox. 
Det  går knappt runt på utläggen då vi har efter moms och skatt är dragen ca 700 kr kvar. Dom runt oss tar 800-1000 kr svart för samma.
Så trotts att vi tar mer får vi som sakt mindre kvar i handen. 

2010-09-02 23:09:45
Funderare Sv: Ni som hyr ut?

Ok! Jag har inget kontrakt så det är nog svarta pengar, heller ingen spolsilta. Kan tycka att det är ganska mycket då jag betalade 1900kr för en hel inackordering innan i samma trakter men frun i huset flyttade. Det var ett mycket bra pris för alla t jänster. Nu är det ett annant stall och jag undrade bara vad ni tänker.. Ang slitage och hagar står vi själva för det både innomhus och utomhus.   
2010-09-03 12:02:25

Hurvida man har kontrakt eller inte har inget med att göra om man tar det svart eller vitt.  
2010-09-03 23:42:30
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.