Ridsport | Trav | Skötsel och vård | Foder och vitaminer | Stall och byggnader | Efterlyses | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
AnnieHur kunnig

Hej! Ungefär hur rutinerad bör man vara för att kunna rida med sporrar?? Vet ju att det är olika får person till person. Men ungeför? 
2010-07-30 02:16:50
FörfattareSvarDatum
sandra Sv: Hur kunnig

Du får vara väldigt försiktig med skänklarna om du ska ha sporrar, väääldigt försiktig. behövs verkligen sporrar på din häst? 
2010-07-30 09:05:18
Ylva Sv: Hur kunnig

Man ska ha full koll på sina fötter! Det har inte jag efter 35 år i sadeln, ha ha!

Man ska kunna sitta helt still med sina fötter då sporrarna inte ska användas och sedan ska du ha precis rätt kordination för att kunna ge rätt hjälper.

Det kräv s år av övning!  
2010-07-30 09:06:19
kallblod Sv: Hur kunnig

Jag har aldrig använt sporrar, och slår Ylva med några år när det gäller hästar...

Den dagen du tävlar på nationell eller internationell nivå i dressyr på stor häst, då har du antagligen kunskapen som behövs för att rida med sporrar. 
Och då vet  du också att du nästan aldrig använder sporrar, och definitivt inte i annat än särskilda tränings- eller tävlingsituationer.

Varför skulle du vilja rida med sporrar? Har du något problem med hästen? 
De flesta "problem" man har med sin häst, l öser man på helt andra sätt än att använda maktmedel som sporrar, skarpa bett eller liknande.  
2010-07-30 10:28:31
Annie Sv: Hur kunnig

Jag har inte problem med min häst, men... 
2010-07-30 13:09:55
sandra Sv: Hur kunnig

men? 
2010-07-30 13:12:55
Elin Gustavsson Sv: Hur kunnig

Rådfråga tränare eller annan kunnig person som sätt dig rida. 
   Så länge sporrar används som ett hjälpmedel, inte bestraffning och du har bra kroppskontroll ser jag inget problem med att använda sig av det. Oavsett om du ridit 3 eller 30 år.     
2010-07-30 18:57:49
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till hastnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med hästar att göra och få svar av andra läsare
OBS! Endast ämnen som har anknytning till hästar/hästsport.