Oavsett om du har drivit ditt företag en längre tid eller precis börjat är det förr eller senare nödvändigt att se över din marknadsföringsstrategi. Det är nämligen till stor del tack vare den som du troligtvis kommer få kunder och växa.
Börja ditt strategiarbete genom att ställa dig vissa frågor.
När du har funderat klart kring dessa frågor blir det förhoppningsvis lite lättare att välja kanaler för din marknadsföring. Här är några tips på vägen när du väljer kanal:
Skaffa dig en översikt över vilka plattformar som finns tillgängliga för just din verksamhet och välj dem där dina potentiella kunder finns. På Hästnet finns t ex möjlighet att skaffa dig ett företagskonto och få tillgång till en företagssida där du kan beskriva din verksamhet, öppettider, visa karta så att besökarna hittar dit mm.
Om dina kunder är digitala söker de antagligen på Internet för att hitta inspiration, produkter och tjänster. Se till att ditt företags hemsida listas så högt som möjligt på Google och att presentationen på sidan med sökresultat ser ok ut.
Att marknadsföra sitt företag via mejl är en av hörnpelarna i digital marknadsföring och är något som alla kan testa. Börja med att samla in mejladresser via din hemsida. Använd sedan adresserna för att skicka ut erbjudanden och berätta för mottagarna om vad som händer i ditt företag. Se till att mejlen är relevanta och intressanta så minskar du risken för att mottagarna avregistrerar sig.
Att jobba ihop i ett team är ofta mycket mer effektivt än att stå för sig själv. Bedriver du turridning kanske du kan bli partner till ett eventbolag eller konferensanläggning. Säljer du tjänster som hästmassage kanske du kan sälja ihop med andra massörer för att få större genomslagskraft.
Oavsett vad du själv tycker om Facebook så är detta fortfarande ett av de största sociala medierna så underskatta inte den kanalen. Skapa en sida för ditt företag och bestäm dig för en ambitionsnivå för ditt engagemang och lev upp till det. Du kan välja mellan att vara superengagerad eller lite lagom engagerad; kommunicera allt som händer eller bara en del. Oavsett vilken nivå du väljer ska du se till att vara konsekvent och gå in ibland och kontrollera om det finns meddelanden som du ska svara på så att potentiella kunder inte behöver vänta.