Den 1 maj 2022 trädde en ny konsumentköplag i kraft. I den finns förändringar vad gäller försäljning av levande djur. Det är två förändringar som får stor praktisk betydelse för de som säljer och köper häst - när det är en näringsidkare som säljer en häst till en privatperson.
Den ena förändringen är att bevispresumtionen/den omvända bevisbördan, som tidigare har gällt för fel som visar sig inom sex månader efter köpet, går att avtala bort. Detta gäller för djur som kostar mer än en tiondel av prisbasbeloppet (det vill säga 4 830 kr för 2022). Eftersom de flesta hästar kostar över 4 830 kr kommer denna regel att bli tillämplig vid de allra flesta hästförsäljningar. Före ändringen gällde att vid konsumentköp fanns en bevispresumtion som innebar att fel som visade sig inom sex månader efter köpet antas ha funnits vid köpet och bevisbördan placerades på näringsidkaren. Det var alltså näringsidkaren som då skulle bevisa att felet inte fanns vid köpet. Nu går det alltså att avtala bort denna bevispresumtion så att det ankommer på köparen att bevisa att felet förelåg vid köpet, även inom sexmånadersperioden. Glöm bara inte att ändringen innebär en möjlighet att avtala bort presumtionen – gör man inget aktivt val att avtala bort presumtionen gäller den fortfarande precis som före lagändringen.
Den andra förändringen som infördes innebär att om en konsument inte har undersökt djuret innan köpet eller utan godtagbar anledning inte har följt näringsidkarens uppmaning att göra det, så har denna inte möjlighet att åberopa ett fel som han eller hon borde ha märkt vid undersökningen. Här införs således en lagstadgad reglering av det fall då köparen väljer att inte provrida eller veterinärbesiktiga en häst. Har köparen valt att inte göra detta går det heller inte att åberopa fel som hade kunnat upptäckas vid sådana undersökningar. Undantag är de fall då näringsidkaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. En likadan regel finns redan idag i köplagen.
Rent praktiskt gäller det nu att vara uppmärksam på användandet av standardavtal då det inte är säkert att dessa ännu har hunnit uppdateras efter ändringarnas införande. Tänk också på att ändringarna enbart gäller köp som har ingåtts efter den 1 maj 2022, har köpet ingåtts före den 1 maj 2022 men felet visar sig efter den 1 maj 2022 är det fortfarande de gamla reglerna som gäller.
Vi på Centrumadvokaterna arbetar med hästjuridik i alla former. Huvudsakligen är det tvister mellan köpare och säljare vid hästförsäljningar, men vi arbetar också mycket förebyggande med exempelvis upprättande av avtal. Vi har bland annat standardavtal för hästförsäljningar, fodervärdsavtal och sommarbete, men upprättar även skräddarsydda avtal. Vi föreläser också och sprider kunskap till hästägare för att dessa ska bli uppmärksamma på vad de kan göra för att i så stor utsträckning som möjligt undvika framtida tvister. Något som vi alltid framhåller är att kontakta en hästjurist redan i ett tidigt skede så fort problem börjar uppstå – då ökar förutsättningarna för en snabb och smidig lösning av tvisten utan att hamna i domstol.
Eva och Åsa på centrumadvokaterna.
Vi erbjuder 15 minuters gratis rådgivning i hästärenden för att hästägare ska kunna få en kort bedömning om vad som gäller rättsligt och om det vid en första anblick verkar lönt att gå vidare med ärendet eller inte. De som är intresserade av att få 15 minuters gratis rådgivning i ett hästärende är välkomna att kontakta oss på info@centrumadvokaterna.se.
Och du – Vi ses väl på Falsterbo den 9 – 17 juli?