Artikel i stolt annonssamarbete med Y/ELM+ Protection.
Y/ELM Protection grundades i Stockholm 2021 i avsaknaden av ett progressivt och innovativt skyddsvarumärke på ridmarknaden. Som tidigare medlem i teamet bakom det svenska snösport- och cykelskyddsvarumärket POC tillför Erik en oöverträffad produktutvecklingsexpertis till Y/ELM. Läs mer i intervjun nedan:
Y/ELM grundades 2021 av Alexandra Berhe som har ridit sen barnsben. Hon bodde i USA ca 10 år och reagerade när hon kom tillbaka till Sverige på att utrustningen för ryttare inte hade förändrats mycket. Många andra sporter hade då precis exploderat i både teknologi och design, ex inom cykel och skidåkning.
Samtidigt såg hon att många nya ryttare hade helt andra krav på skydd och bestämde sig för att ryttare faktiskt skulle vilja bära skydden. Det absoluta fokuset var att ryttaren skulle uppleva att skydden var bekväma och såg bra ut, samtidigt som de gav just ett grymt skydd, därav mottot ”Ride Safe. Ride Free.”.
För att förverkliga det behövs kunskap om hur skador uppstår och teknologier som kan skydda dig men inte hindra dig. Jag hade jobbat med flera bolag inom sport, främst inom skyddssegmentet, såsom POC för just skydd inom cykel/skidåkning och vi kom i kontakt när hon sökte hjälp med produktutvecklingen.
Jag håller med om att utvecklingen inom ridsport hade stagnerat gentemot andra sporter. Genom att komma utifrån ridsporten, såg jag de olika segmenten variera allt från tävlingssport till mer av en outdoor-upplevelse. Däremot reagerade jag på att skydden inte var speciellt utvecklade för något av detta jämfört med många andra sporter.
Vi ville använda de senaste säkerhetsinnovationerna och integrera dem utifrån ryttarens behov. Hela tiden med målet att inte distrahera ryttaren på något sätt - ”Ride safe. Ride Free.”. I första produkten, hjälmen Hybrid 1.0 finns också totalt justerbar ventilation, inner liner som andas, magnetiskt strap-lås etc. men vi ville nå längre och se safety ur en tidslinje både PRE, PER och POST olycka.
PRE - Undvika en olycka innan den hänt.
Tillsammans med Silva möjliggjorde vi att enkelt kunna klicka i en Head light fram och bak på hjälmen för att se hinder eller att synas av ett fordon.
PER - Minska skadan vid en olycka.
I de kritiska millisekunderna av ett slag mot hjälmen är både linjär och rotationsenergi viktiga att minska. Det första gör vi genom en optimerad polymerkärna och den senare genom Mips system som minskar rotationsvåldet.
POST - Informera att en olycka hänt.
Vi ger dig möjlighet att addera en fallsensor som vid olycka larmar ICE via din telefon och visar vart du befinner dig,
Vi vill totalt förändra skydd för ryttare, både hur de fungerar, känns och ser ut.
Vi har precis öppnat flera marknader i Europa och tycker det är väldigt skoj att direkt kunna erbjuda många ryttare våra produkter. Nästa steg är en skyddsväst som är den absolut mest flexibla och ventilerade på hela marknaden. Flera testryttare har glömt prototypen på sig för att de inte kände av den, vilket är precis vårt mål.
Efter det har vi långtgående planer inkluderat avancerade sensorer som verkligen tar oss till nästa steg. Här vill vi för övrigt komma i kontakt med personer som vill vara med på den resan med oss. Hör av er!
Erik Liden – Produktutveckling, Y/ELM