Kategori
Hästar
Utrustning
Tjänster
Gårdar
Företag
- Hästar
- Utrustning
- Tjänster
- Gårdar
- Företag
Jag har försökt kontakta säljaren men får inget svar
Många annonser får fantastiskt många svar, vilket ibland leder till att annonsören helt enkelt inte har möjlighet att svara alla som hör av sig. Visa respekt mot säljaren och ring eller maila inte fler gånger än nödvändigt. Ett tips kan vara att skicka ett sms om du inte får kontakt via telefonsamtal.
Jag har sett en annons som jag tror är bluff
Vi ser mycket allvarligt på bedrägerier och uppskattar att du som besökare är uppmärksam på eventuella annonser som inte känns trovärdiga, eller som är uppriktigt felaktiga. Om du skulle komma över en sådan annons ser vi gärna att du ”anmäler den” till oss. Det gör du genom att klick på ”anmäl annons” till höger under bilden. Vi kommer då att få en notis och återkoppla till dig med åtgärd.
Jag har inte fått min vara
Har du köpt en vara av en säljare som du inte mottagit? Vi rekommenderar alltid att i första hand försöka få kontakt med säljaren. Fungerar inte det och du redan betalat för varan, uppmanar vi till att göra en polisanmälan. Skicka så mycket uppgifter om säljarens annons och säljarens kontaktuppgifter så att vi kan bistå polisen i deras utredning och blockera säljaren från fortsatt användning av Hästnet.
Observera att vi rekommenderar att ALDRIG betala något i förskott, förrän du mottagit varan!
Varan jag köpt är defekt
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick. Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men varan kan ändå anses felaktig om:
Allmänna reklamationsnämnden prövar inga tvister om du köpt en vara eller tjänst av en privatperson. Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten. Du kan läsa mer om vad som gäller vid reklamation, på konsumentverkets hemsida.
Kan jag ångra mitt köp?
När du handlar av en privatperson, kan du inte ångra dig på samma sätt som om du handlar av ett företag. För att ångerrätt ska gälla måste du och säljaren ha kommit överens om det innan köpet. Du kan läsa mer om vad som gäller för återköp på konsumentverkets hemsida.
Vem står för frakten?
Vem som står för frakten avtalar du tillsammans med säljaren av varan.
Vilka lagar och regler gäller när jag handlar saker av en privatperson på nätet?
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick. Du hittar mer information HÄR!